Berlingske Business

HK-top under pres for at give ledige stemmeret

Landets største fagforbund HK vil nu genoverveje beslutningen om at ledige medlemmer ikke må stemme om overenskomsten.

Den massive kritik fra medlemmer, egne lokalafdelinger og andre LO-forbund har gjort så stort indtryk på HK's top, at forbundets hovedbestyrelse tager sagen op til fornyet overvejelse på et hasteindkaldt bestyrelsesmøde på onsdag.

Det er 12 dage siden, at et flertal i HK's hovedbestyrelse traf den kontroversielle beslutning om, at ledige HK'ere og medlemmer, der arbejder uden overenskomst, ikke længere skal have stemmeret ved urafstemninger om overenskomster.

Siden er HK blevet bestormet af henvendelser fra utilfredse medlemmer.

- De mange reaktioner fra medlemmer af forbundet mod de afstemningsregler, som hovedbestyrelsen vedtog i forrige uge, gør indtryk, og jeg ser frem til, at vi i hovedbestyrelsen får en ny drøftelse af sagen, siger forbundsformand John Dahl.

Beslutningen har delt HK's topledelse, hvor forbundsformand John Dahl på intet tidspunkt har lagt skjul på, at han personligt er imod at udelukke de ledige fra at stemme. Men et flertal i HK's hovedbestyrelse, med formanden for HK/Handel Jørgen Hoppe i spidsen, fik alligevel trumfet beslutningen igennem med 24 stemmer mod 11.

Hvis HK's hovedbestyrelse vælger at holde fast i den oprindelige beslutning, vil det i første omgang udelukke 20.000 Iedige HK'ere fra at stemme om resultatet af de igangværende overenskomstforhandlinger på det private arbejdsmarked.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen