Berlingske Business

Hjemme-PCer er igen blevet populære

Det er pludselig blevet populært igen for virksomhederne at tilbyde medarbejderne en hjemme-PC med rabat. De store virksomheder viser vejen og blåstempler ordningen, der er en gevinst for både ansat og arbejdsgiver.

En hjemme-PC med tilskud fra både arbejdspladsen og skattefar er pludselig blevet populært igen hos især de store virksomheder efter fortidens synder med fejl og dårlige leveringer.

»Nu er der endelig gået hul på bylden. I et par år har vi tænkt på, om vi fortsat skulle bruge kræfter på dette område. De seneste fire måneder har imidlertid udgjort 70-75 procent af hele årets omsætning på området, så det er blevet et interessant marked, der snart er lige så stort som detailsalget. Tidligere var forholdet 20-80,« siger salgschef Jens Brøchner, ansvarlig for hjemme-PC-salget gennem syv år hos Hewlett-Packard (HP).

Hverken han eller senioranalytiker Anders Elbak fra IDC Danmark, som analyserer markedet, forventer nogen eksplosion i udviklingen.

»Det vil ligge i stabil men ikke voldsom fremgang. Hele sidste år blev der solgt godt 17.000 hjemme-PCer under ordningen. I år vil der - afhængig af fjerde kvartals tal, som vi endnu ikke har - nok være solgt lidt over 25.000,« siger Anders Elbak.

Han mener dog, at tallet godt kan vokse, hvis leverandørerne kan komme med gode eksempler på vellykkede afleveringer.

Fortidens skygger
Tilbage i de glade IT-dage i 1999-2000 blev der leveret 150.000-200.000 hjemme-PCer til danskerne. Dengang betalte skattefar totredjedele af gildet, hvilket kreative IT-leverandører udnyttede til at sælge også plasmaskærme og videokameraer. I dag skal virksomheden bidrage med 25 procent af prisen, og det har haft en positiv effekt.

Og de dårlige erfaringer fra dengang har gjort det svært at komme i gang.

»Under den gamle ordning var det bestemt ikke altid, at produkterne levede op til den lovede kvalitet. Derfor endte goodwill ved at tilbyde hjemme-PCer ofte i badwill, og derfor har hjemme-PCer ikke stået allerøverst på virksomhedernes liste i dag,« siger vicedirektør Søren Jensen fra TDC Erhverv, som selv har mange medarbejdere med hjemme-PCer.

Ofte presser medarbejderne selv på for at få en virksomhedsordning - især dem, der købte under den gamle ordning, og hvis maskiner ikke længere er helt med på noderne.

De store forbilleder
De helt store leverandører til hjemme-PC-markedet er Hewlett-Packard og Fujitsu Siemens Computers, som hver har 35-40 procent af markedet. De er begge leverandører i den ordning, som Danske Bank siden begyndelsen af denne måned tilbyder sine medarbejdere. Her tales der om mange tusinde computere, selv om HP gerne leverer hjemme-PCer til firmaer helt ned til 20-25 ansatte.

De store aftaler er dog dem, der virkelig får det til at rulle.

»Vi har ligesom manglet en stor virksomhed, som satte det i gang og blåstemplede ordningen. Men faktisk har jeg på mit bord liggende henvendelser fra fire store banker, der ønsker tilbud,« siger Lars Wørzner, administrerende direktør hos Fujitsu Siemens Computers.

Pumpeproducenten Grundfos, bryggeriet Carlsberg og Danmarks største teleselskab, TDC, er blandt de større selskaber, som giver medarbejdere mulighed for at erhverve en PC hjemme via firmaet.

Gevinst for arbejdsgiveren
Hos TDC har 6.700 af de 13.000 medarbejdere i Danmark taget mod tilbuddet. Her har 7.500 i forvejen en hjemmearbejdsplads.

»Hjemme-PCen ender med at blive en produktionsgevinst for arbejdspladsen. Dels får medarbejderne adgang til arbejdspladsen hjemmefra, dels dygtiggør de sig i at bruge teknologien, og endelig sikrer det, at husstanden får teknologien ind. Arbejdsgiveren får simpelt hen udnyttet sine lønkroner bedre, og om ti år vil alle større virksomheder gøre det fuldt ud,« mener vicedirektør Søren Jensen, TDC Erhverv.

En del af succesen skyldes, ifølge ham, at fagforeningerne har blødt holdningen til hjemme-PCer op, så det bliver muligt at vælge bredbåndsadgang til internet og en hjemme-PC, nu hvor de ansatte selv får råderum til at sammensætte en lønpakke efter eget hoved.

TDC sælger selv hjemme-PCer med bredbåndsopkobling. 12.000 computere er der solgt i år.

»Flere kommuner har taget hjemme-PC-ordningen til sig for at holde på medarbejderne. De er bange for at miste dem i disse opbrudstider. Jeg tror, at vi i 2005 for alvor vil få det offentlige med,« siger vicedirektør Søren Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen