Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Hjælp til perspektiverne

eMBA-studerende har erhvervserfaring. Derfor kan de ofte levere det samme arbejde som internationale konsulentvirksomheder, mener Danfoss-direktør.

Engang blev Danfoss beskyldt for at ligge langt væk, fordi virksomheden holder til på Als.

»Fra hvad?« lød grundlæggeren Mads Clausens efterhånden legendariske modspørgsmål.

Virksomheden har i 70 år produceret automatik-komponenter til varme- og kuldeapparater, og selv ikke den mest provinsielle københavner overvejer i dag, om virksomheden er afsidesliggende, for den er over det hele og i nærheden af det meste.

De seneste år har Danfoss ekspanderet kraftigt, især i Kina, Rusland og Østeuropa. Det betyder omstilling og nytænkning, og da Scandinavian International Management Institute, (SIMI), henvendte sig om en opgave, de fem eMBA-studerende kunne byde ind på, foreslog Danfoss, at de så på markedsføringen i Køleautomatik Divisionen i Europa.

»Vi har haft flere internationale konsulentvirksomheder indenfor, og de SIMI-studerendes metode minder meget om den måde, konsulentvirksomhederne arbejder på,« fortæller direktør Kjeld Stærk via telefonen fra Danfoss i Baltimore i USA.

Fortrolighed
Bortset fra prisen. De studerende fik stillet alt nødvendigt materiale til rådighed for at kunne diagnosticere og identificere både problemerne og løsningsforslagene til dem. Foruden at de fik udgifter betalt i forbindelse med rejser. Resten var foræring til Danfoss.

Det var samarbejdet om markedsføringen mellem produktionen på fabrikkerne og salgsselskaberne, der var emnet for deres analyse. Og nærmere kommer vi ikke opgavens indhold, for resten er forretningshemmeligheder, siger Kjeld Stærk. SIMI underskriver på de studerendes vegne en fortrolighedserklæring, på samme måde som havde det været et professionelt konsulentfirma.

Men det er ingen hemmelighed at Danfoss - på grund af det stagnerende tyske marked og en svag dollarkurs - ikke har haft den store vækst i 2003. Der er dog stigende vækst i USA, fortæller Jørgen Stærk. Til gengæld buldrer koncernen frem i Kina, og i sommer vedtog Danfoss en perspektivplan, der gælder frem til 2008, hvor målet er at fordoble den nuværende koncernomsætning på 15 mia. kr. En stor del af den vækst skal komme fra Kina.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen