Berlingske Business

Hjælp til at vælge digitalt kamera?

Foto-branchen er ved at gennemgå en digital revolution. Der bliver solgt flere og flere digitale kameraer, og kvaliteten bliver konstant bedre. Kan fotohandlerne følge med den digitale udvikling? PhotoCare og Japan Photo mødes i denne Styrkeprøve.

Fotobranchen er i forandring. Carly Fiorina, CEO hos HP har beskrevet dette: »Processen traditionel fotografering i er fysisk og kemisk. Du tager et foto med dit kamera, afleverer filmen hos den lokale fotohandler, venter på, at fremkaldelsen har fundet sted, henter filmen, tager hjem og sender billederne med posten til din familie og venner. Digital fotografering er en proces, med hvilken man skaber digital information, distribuerer den og endelig omformer den digitale information til fysisk når som helst, man har lyst. Med digital fotografering, er den fysiske proces blevet bedre, hurtigere, sjovere og mere effektiv«. Det er ikke fremtiden hun beskriver. 75 procent af de solgte kameraer sidste år var digitale.

Hvis nu man som kunde overvejer at købe et digitalt kamera eller lige har købt et, kan fotohandlernes websites så hjælpe? Vi har set på PhotoCares og Japan Photos websites.

Peter Rønn, PhotoCare: »Vores målsætning med vores site er at hjælpe forbrugerne med inspiration, information samt skabe trafik i vores butikker. Vores primære mål med sitet er ikke nethandel. Vi åbnede først op for nethandel den 1. december 2003. Vores besøgstal er ca. 500 unikke brugere dagligt«. Han fortsætter: »38 pct. af forbrugerne søger information om produkterne via internettet, og derfor har vi valgt at tilbyde denne service på markedets bedste produkter - Canon, Olympus og Sony. Vores hjemmeside vil løbende blive forbedret«.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Japan Photo.

Japan Photo fokuserer

Kontrasten mellem taber og vinder er stor. Photocare.dk har klare problemer. Japanphoto.dk vinder brugernes tillid med et velfungerende website.

Flere brugere kommenterer af sig selv, at opgave 1 er meget relevant for dem. Det skal være muligt at finde et billigt digitalt kamera med minimum 4 Megapixels. Den opgave giver 85 pct. af brugerne problemer på photocare.dk. Hvis vi antager at ti pct. af Photocare.dks 500 daglige brugere kommer ind på websitet med denne opgave, og 85 pct. forlader websitet med uforrettet sag, er det 1.275 potentielle kunder hver eneste måned, som forretningen taber. Fortsætter vi tankerækken, og antager, at der kunne sælges til 25 pct. af de potentielle kunder og at DB på et kamera er kr. 800, så vil PhotoCare vinke farvel til over tre millioner kroner over det næste år. At skabe et sådant salg forudsætter naturligvis solide investeringer, men det er muligt at kapitalisere på et godt brand og et vareudbud som egner sig til salg over nettet. Peter Rønn, PhotoCare: »Der er jo mange indgangsvinkler til en hjemmeside, og som det fremgår af vurderingen, prioriterer vi vores netshop lavere end Japan Photo. Vi ønsker i højere grad at være inspirerende og informativ end direkte sælgende via sitet.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen