Berlingske Business

Historisk deling af SAS

Historisk deling af SAS - 1
SAS-topchef Jørgen Lindegaards ambitiøse lønkur kan ikke redde SAS alene. AEA der repræsenterer alle de store europæiske flyselskaber, er i øjeblikket i gang med lobby for bedre forhold for deres selskaberne. <br>Foto: Rune Fledt-Rasmussen

Det skandinaviske luftfartsselskab SAS skal i løbet af foråret ændres fundamentalt. Den historiske ændring deler SAS i tre nationale selskaber og et selskab til interkontinentale flyvninger. Det skal strømline SAS og vil samtidig rydde op i junglen af fagforeninger, som tynger SAS i forhold til konkurrenterne.

Beslutningen om at splitte selskabet op i fire kom på den dag, der var udråbt til skæbnedagen for SAS' 30.000 ansatte. Men de endelige aftaler om lønnedgang eller omfattende fyringsrunder blev udskudt i foreløbig 13 dage. Forhandlingerne om sparekravet på 1,6 mia. kroner fortsætter mellem SAS og enkelte magtfulde faggrupper. Mens de norske ansatte har bøjet sig for SAS-topchefen Jørgen Lindegaards krav, stritter svenske og især danske piloter og kabineansatte imod. Og det kan koste danske job. Jørgen Lindegaard siger, at man meget let kan havne i en situation, hvor eksempelvis norske SAS-ansatte kommer til at erstatte danske, hvis danskerne nægter at leve op til sparekravene. »Jeg interesserer mig overhovedet ikke for, hvilken nationalitet folk har. De, der ikke vil være med, kommer til at tage konsekvensen. Og de, der leverer, får fordelene. Det er så banalt og så åbenlyst, at det burde vække til eftertanke overalt,« siger Jørgen Lindegaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen