Berlingske Business

Hele ejendomsbranchen samles under palmerne

Hele ejendomsbranchen samles under palmerne - 1
MIPIM finder - vanen tro - sted i Palais des Festivals i Cannes i begyndelsen af marts. Den internationale ejendomsmesse tiltrækker investorer fra hele verden. Den danske ejendomsbranche vil igen i år være rigt repræsenteret under sydens palmer. Foto: MIPIM 2003

MIPIM 2004 Ca. 300 danske ejendomsbranchefolk drager til den franske Riviera i næste uge for at deltage i den 15. udgave af verdens største begivenhed for ejendomsinvestorer, MIPIM.

Det bliver svært at finde en investeringsrådgiver på dansk grund i perioden 9.-12. marts. Hele den danske ejendomsbranche pakker nemlig kufferterne og drager i fælles flok til Sydfrankrig i uge 11, når verdens største ejendomsmesse, MIPIM, finder sted for 15. gang.

Omkring 300 branchefolk sætter hinanden stævne under behagelige former i Cannes, hvor de dog nærmest drukner i mængden. MIPIM forventer cirka 17.000 deltagere, som repræsenterer næsten 6000 virksomheder fra mere end 60 lande.

MIPIM finder sted i den samme festivalbygning, der er rammen om den berømte filmfestival, og selv om ejendomme ikke har helt den samme bevågenhed fra pressens side, vil der dog være ca. 450 pressefolk til stede i år - heriblandt Berlingske Tidendes ejendomsreporter.

Ejendomsmessen har udviklet sig til stedet, hvor man bare må være med, hvis man vil spille en rolle på ejendomsmarkedet, som bliver mere og mere internationalt orienteret. Det er i Cannes, man kan konstatere, hvor trenden går hen, og hvor det er interessant at investere. Det er i Cannes, man knytter de personlige kontakter, og nogle gange indgår aftaler for milliarder.

Behagelige rammer
Det er også i Cannes, at man lejer en luksusvilla hele ugen for at kunne tage pænt imod sine udenlandske kontakter. Og det er i Cannes, man holder eksklusive cocktailparties på en lejet luksus-yacht med Middelhavets bølger som akkompagnement til de forretningsmæssige samtaler.

Men man skal ikke tage fejl: Det er folk på arbejde, man møder på MIPIM.

De personlige kontakter kan være altafgørende, når der skal handles ejendomme og ydelser i årets løb. Og så kan man jo lige så godt kombinere arbejde med fornøjelse.

Den danske repræsentation i Cannes er nu ganske imponerende, selv om den danske delegation ikke fylder så meget i landskabet totalt set.

Blandt de ca. 100 danske virksomheder, der er tilmeldt MIPIM 2004, er der erhvervsadvokater, entreprenører, ejendomsadministratorer, arkitekter, investeringsbanker, rådgivende ingeniører, ejendomsmæglere, udbydere af ejendomsprojekter, ejendomsudviklere, institutionelle investorer, private investorer, konsulenter, mediefolk og så videre.

Og man sender altså ikke en tilfældig medarbejder til at repræsentere virksomheden i Cannes. Virksomhederne sender som hovedregel direktionen eller andre beslutningstagere, som regel ledsaget af kompetente fagfolk, hvis der skal besvares konkrete spørgsmål eller forhandles. Virksomhederne kommer velforberedte - og har hver deres dagsorden at fremme.

Det hele virker samtidig enormt uoverskueligt.

Der er først og fremmest selve udstillingen med stande i den store festivalbygning ved den langstrakte strand, hvor der også er foredrag, workshops og konferencer.

Cannes på pindene
Men hele Cannes er involveret i begivenheden. Der er travlt på restauranter og hoteller, hvor priserne er skruet i vejret denne uge i marts, hvor internationale investorer med tykke tegnebøger bidrager med en lind strøm af euro og dollars til feriebyens omsætning.

Måske falder der også en yen eller to af i år.

Japanerne ser nemlig ud til at dukke op i større antal end sædvanligt. De er opsatte på at vise, at det japanske ejendomsmarked er ved at være modent til internationale investeringer. Japanerne har en lang række konkrete projekter med, og nogle af landets bedste arkitekter holder foredrag.

I det hele taget behøver man ikke kede sig på MIPIM. Der er virkelig noget for enhver smag på programmet, uanset om synsvinklen er den æstetiske eller den økonomiske.

En nyskabelse er et borgmestersymposium, hvor især franske borgmestre vil drøfte, hvordan det er muligt at genopfinde slidte byområder og skabe ny udvikling. Et tema, der måske også kunne appellere til danske borgmestre og kommuner.

Sandelig om ikke også Athen dukker op med en udstilling af alle de spændende projekter, der er gennemført som en del af forberedelsen til sommerens OL i Grækenland.

En ny by
Nordamerika ser også ud til at blive en dominerende factor på MIPIM i år. For eksempel deltager udviklingsselskabet The Gale Company fra New Jersey, som vil præsentere intet mindre end en ny by. Selskabet har fået til opgave at udvikle byen Songdo i Sydkorea, hvilket betyder opførelse af 35.000 nye boliger, 4,6 mio. kvadratmeter kontorareal og 4.000 hotelværelser.

Igen får man en fornemmelse af, at Danmark er et meget lille marked.

Også Mellemøsten synes rigt repræsenteret i år - via en lang række store ejendomsprojekter. Og sådan kan man blive ved. Øst- og Centraleuropa og Baltikum er blevet en fast del af MIPIM, hvor alle kæmper om de internationale investorers gunst - for at skabe udvikling.

På sidste dag af MIPIM uddeles traditionen tro de eftertragtede MIPIM Awards, som er en udmærkelse til årets mest bemærkelsesværdige ejendomsprojekter i verden. Her er der indstillet 15 spændende projekter. Ingen af dem er danske.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen