Berlingske Business

Heineken er død

Øl: Freddy Heineken, der var barnebarn af grundlæggeren af det verdenskendte bryggeri, døde torsdag 78 år gammel. Til det sidste bevarede han kontrollen med det hollandske bryggeri.

Freddy Heineken, hvis bedstefar grundlagde det berømte hollandske bryggeri af samme navn, er død i en alder af 78 i sit hjem i kystbyen Noordwijk, ifølge lokale medier af en lungeinfektion.

»Virksomheden begræder tabet af en mand, der den 1. juni 1942 som 18-årig første gang kom for at arbejde i det bryggeri, som hans bedstefar overtog i 1864,« skriver Heineken NV i en pressemeddelelse.

Freddy Heineken afslørede først for nylig planer om at løsne sit greb om virksomheden, da det i november blev meddelt, at han fra april ville træde tilbage som formand for direktionen for Heineken Holding NV, som ejer en kontrollerende andel i det, der er Europas største bryggeri. Han planlagde dog at forblive den største aktionær i Heineken Holding, så magten i sidste ende blev på hans hænder.

Freddy Heineken, der overlevede en kidnapning i 1983 takket være betaling af en løsesum på flere mio. gylden, ledede fra 1971 til 1989 direktionen i Heineken NV og sad derefter som bestyrelsesformand fra 1989 til 1995. Formandsposten i Heineken Holding overtog han i 1979.

Han overleves af sin hustru og en datter. Ifølge selskabet vil kontrollen med Heineken Holding i overensstemmelse med Freddy Heinekens ønske blive i familien.

Reuter

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen