Berlingske Business

Handelstal giver håb om fremgang

Handelstal giver håb om fremgang - 1

Eksporten voksede, og byggeaktiviteten steg i de sidste måneder af 2003. Det ændrer dog ikke ved, at det var et elendigt år for økonomien.

På trods af den meget ugunstige dollarkurs er Danmarks eksport begyndt at stige igen, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Samtidig vokser også importen, og begge dele er et godt tegn, mener flere økonomer.

I perioden september-november 2003 steg eksporten med 1,8 pct., viser den nye opgørelse. Det skyldes især, at Sverige og Storbritannien købte mærkbart flere varer i Danmark. Også salget til USA gik godt til trods for dollarkursen, men ifølge Danmarks Statistik skyldes det store engangsleverancer af olie og vindmølleudstyr. Derimod er der fortsat stagnation på det tyske marked, og eksporten til Norge faldt med fire procent.

»Og også på importsiden er der gode nyheder. Importen til både privatforbrug og erhvervslivet steg, og det tyder på stigning i både forbrug og investeringer. Tallene bekræfter derfor vores indtryk af, at opsvinget langsomt er ved at materialisere sig,« siger senioranalytiker Jes Asmussen fra Nordea.

Udviklingen betød, at overskuddet på handelsbalancen steg til 5,6 mia. kr. i gennemsnit over de tre måneder. Og denne gang er der faktisk grund til at glæde sig over overskuddet, mener cheføkonom Jens Brendstrup fra Handel-, Transport- og Serviceerhvervene (HTS).

»I de forudgående måneder har der også været tale om stigende overskud. Forskellen er blot, at det seneste overskud er fremkommet ved en større stigning i dansk eksport i forhold til stigningen i dansk import. De forudgående måneder er overskuddet fremkommet ved et større fald i importen i forhold til eksporten,« siger han.

Fremgangen kan også spores i den ellers så hårdt pressede byggebranche. Byggebeskæftigelsen steg 0,6 procent i de sidste tre måneder af 2003.De nye tal kan dog ikke ændre ved, at 2003 var et dårligt år for dansk økonomi. Således er både eksport og byggebeskæftigelse fortsat lavere end ved udgangen af 2002.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen