Berlingske Business

Halvskidt dansk Ikea-år

Prisnedsættelser gav den svenske møbelkæde Ikea sit dårligste regnskab i Danmark i mange år.

Den svenske møbelkæde Ikea fik i sidste regnskab sit dårligste resultat i mange år.

Nettoomsætningen steg ganske vist endnu en gang en smule fra 1.161 mio. kr. til 1.201, men resultatet efter skat faldt til »bare« 42,7 mio. kr.

Det er langt under det normale for Ikea, der altid har klaret sig godt i Danmark og normalt har en overskudsgrad på omkring det dobbelte af årets under fire pct. Og det er også under Ikeas samlede resultater, men beskrives alligevel i årsberetningen som »tilfredsstillende«. Tilbagegangen forklares med »generel prisnedsættelse« og skriver, at der for det indenværende regnskabsår ventes et lignende resultat.

Kassedamerne
Ikea sagde ved udgangen af regnskabsåret farvel til direktør Peter Høgsted, der blev flyttet til Ikea i England.

Han fik lov at »køre« Danmark som en slags testlaboratorium og vakte opsigt sidste år, da han meddelte, at alle kassedamer fremover skulle have 5.000 kr. mere om måneden i løn.

Nytænkningen omtales ikke i årsberetningen - og effekten fremgår heller ikke tydeligt.

Ikeas lønudbetalinger steg i hvert fald noget mindre end 5.000 kr. pr. måned pr. medarbejder i løbet af regnskabsåret, idet den gennemsnitlige årsløn kun løftedes fra 255.000 kr. til 267.000 kr. for de 540 medarbejdere.

Det har ikke været muligt at få kontakt til Ikeas nye, fungerende adm. direktør Peter Stenberg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen