Berlingske Business

Habitten bliver ikke afskaffet

Vi er blevet mere modebevidste, men kunne godt bruge flere penge på tøj, mener Jens Birkeholm, direktør i Dansk Textil Union op til modemessen.

Hvad kan tekstilbranchen bruge en modemesse til?

»Det er et fantastisk sted at hente inspiration for butikkerne. I et vist omfang indgås der også handler på messen.«

Er modeskift ikke bare at pådutte folk kunstige behov?

»Det synes jeg ikke, man kan sige; for modens succes afgøres jo af kunderne. Vi giver folk mulighed for at vælge. I dag er mode langt mere individuel end tidligere. Man mikser dyrt og billigt tøj, mærkevarer med ikke-mærkevarer. Folk er meget bevidste; men de vil gerne have inspiration.«

Hvad er et rimeligt tøjbudget for en moderne dansker?

»I al fald højere ned i dag, uden at jeg direkte vil sætte tal på. Ser man på tallene fra Danmarks Statistik, bruger danskerne alt for lidt på tøj i forhold til andre lande. Det er ikke blot en branchebetragtning. Man kan sagtens ofre mere på beklædning.«

Er danskerne da ikke velklædte nok?

»Jeg skal ikke gøre mig til dommer over folks tøjsmag. Men en gennemsnitsfamilie bruger vitterlig ikke mange penge på tøj.«

Er det stadig svært at få mænd til at tænke i mode?

»Det er blevet lettere. Danske mænd er blevet mere bevidste om, hvad de har på. Især de unge mænd. De interesserer sig for deres personlige stil.«

Tror du nogensinde, det lykkes at afskaffe mændenes traditionelle erhvervsuniform - habitten?

»Næ, og hvorfor skulle man også det? De fleste steder bliver beklædningen et udtryk for virksomheden. Derfor er habitten fremherskende på mange arbejdspladser. I reklamebranchen eller på et byggemarked bliver stilen selvfølgelig en anden,«

Hvad er din egen arbejdsuniform?

»Det er en habit. Det kræver mit job. Jeg foretrækker klassisk, men gerne afslappet tøj. I dag (onsdag) har jeg en italiensk sommerhabit på.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen