Berlingske Business
07:41Senatets vedtagelse af budgetudkast løfter dollar

Hårdt men sjovt

Det kræver udholdenhed, stædighed og gå-på-mod at starte sin egen forretning i dagens Danmark. Til gengæld er det alle anstrengelserne værd at være sin egen herre, mener 31-årige Thomas Søndergaard, der forsøger at vænne danskerne til at drikke frisk frugt frem for fadøl og kaffe.

Dagens

reprotage

Sommer!

Det er det første man tænker, når man træder ned i kælderlokalet på Nørrebro.

Her er en gennemtrængende duft af sommer, og den varme stemning understreges af sandet og skallerne under cafébordenes glasplader, palmerne der står mellem bordene, efeuene, der hænger ned fra loftet, og sollyset, der falder ind gennem vinduerne og rammer de skagengule vægge.

Men hvordan lugter sommer?

For dem, der ikke er klar over det, kan Berlingskes udsendte hermed fortælle, at det er synonymt med friskpresset frugt.

Det er nemlig det, der sker her i kælderlokalet.

Her presses frugt i lange baner, som omdannes til juice, smoothies eller såkaldte thickshakes. Og vi snakker ikke bare gammelkendte juicefrugter som appelsiner og æbler, men frugt fra hele verden lige fra den japanske nationalfrugt kaki og litchi over papaya og passionsfrugter til melon og brombær.

»Alle frugter har en egenskab og en egen smag, og det er en hel videnskab at blande dem, så de supplerer hinanden, og man får en lækker drik ud af det,« halvråber Thomas Søndergard hen over saftslyngens kværnen.

Sund livsstil

Han er indehaver af seJUICE-

you, som juice-cafeen hedder, og har i lidt over et år haft foden under egen juiceblender. En forretning han oprindelig startede sammen med to venner.

»Vi havde alle sammen lyst til at være selvstændige. Vores grundidé var, at vi ville skabe noget lidt niche-agtigt, og så blev det en juice-café,« fortæller Thomas Søndergaard.

Han er det, han selv kalder en »rød kapitalist«. Han vil gerne tjene på sin forretning, men der må også gerne ligge nogle ordentlige værdier bag, og han kan godt lide den sunde livsstil, selv om han understreger, at han absolut ikke er nogen »helsefreak«.

Ideen bag juicekonceptet kommer fra udlandet, hvor det især har slået igennem i Asien, USA og de europæiske storbyer, og tidspunktet for at starte det samme herhjemme var velvalgt.

»Det geografiske udgangspunkt for frugterne er efterhånden blevet ligegyldigt. Nu dyrkes alt alle steder, hvis bare klimaet er rigtigt. Det betyder, at logistikken bag at få de forskellige frugter til landet, er blevet bedre, og det gør det nemmere nu end for bare nogle år siden,« siger Thomas Søndergaard.

Dødhårdt

På trods af tilgængeligheden til frugten er det imidlertid ikke let at få en juice-café til at løbe rundt i Danmark. Tværtimod.

»Det er dødhårdt. Hvis man for eksempel skal sælge kaffe står hver kop måske i 50 øre eller en krone, men ingen af de drikke, vi laver, koster under ti kroner, så fortjenesten på hvert produkt er ikke ret stor. Samtidig skal danskerne, der jo egentlig er et kaffe- og fadølsfolk, lige vænne sig til at drikke frugt, så det går meget op og ned,« siger Thomas Søndergaard.

Han har to fastansatte til hjælp, men er alligevel næsten altid selv i forretningen, og det er først nu efter et år, at det begynder at løbe rundt økonomisk.

»Når man siger syv dage i ugen, tolv timer om dagen, så er det virkelig sådan. Man står jo for alt selv - både indkøb, regnskaber og rengøring - og det første år har kun kostet mig penge, primært i arbejdsfortjeneste. Jeg har nogle gange arbejdet for en ti-tolv kroner i timen, men det stiger støt, og det er jo en belønning i sig selv,« siger Thomas Søndergaard, der ikke har megen tid til hverken venner eller familie ved siden af.

Han har tidligere arbejdet fem år på en lukket afdeling som plejer, og hans to tidligere kompagnoner var udlærte tømrere, så ingen af dem havde den store erfaring i at drive egen forretning. Som iværksættere kunne de dog få såkaldt erhvervsrådgivning tolv timer pr. mand.

Dårligt hjulpet

»Erhvervsfremme Styrelsen henviser til en advokat, som så skal hjælpe, men vi følte os ærligt talt lidt røvrendt af vores. Det var som om han ikke tog os alvorligt, og det var svært bare at få nogle helt generelle svar på nogle ting. Samtidig endte det med, at han tog seks timer for at lave et eller andet fjollet, så vi følte ikke, vi fik en særlig god støtte,« fortæller Thomas Søndergaard.

Det var heller ikke nemt at rejse penge til seJUICEyou.

»Vi havde 150.000 kroner sammen og ville gerne låne 150.000 mere i Nordea, hvor vi alle tre havde haft konto fra barnsben, men det var umuligt. I stedet fik vi lånet i Amagerbanken, men kun fordi de tog sig meget godt betalt i form af høje renter. Det er meget svært at starte, hvis man ikke har noget i forvejen,« siger Thomas Søndergaard.

Alligevel synes han, det har været besværet værd.

»Det fede er, at det er din egen dør. Der står ingen indenfor og tripper, når du låser op, og du bestemmer selv alt, lige fra indkøb og åbningstider til, hvordan der skal se ud. Desuden regner jeg ikke med at skulle arbejde, til jeg bliver halvfjerds. Jeg vil hellere give den en skalle nu, hvor jeg er ung, og så stoppe, når jeg bliver halvtreds, hvor jeg forhåbentlig stadig kan nyde livet,« siger Thomas Søndergaard, der inden da håber at kunne starte flere udgaver af seJUICEyou rundt omkring i København.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen