Berlingske Business

Hård konkurrence bag mælkefusion

Mejerigiganten Arla bliver endnu større og sammen med hollandske Campina en kraftfuld europæisk spiller med en omsætning på 80 mia. kr.

Det har været på tapetet over længere tid, at Arla Foods satser på at blive endnu større, og det er absolut ikke i denne beskedne afdeling, den dansk svenske mejerigigant opererer.

Fusionen med hollandske Campina, som offentliggøres i dag, vil skabe en europæisk gigant med en omsætning på hen ved 80 mia. kr. om året.

Årsagerne til, at det er vejen frem for Arla og Campina, er flere.

I slutningen af november bekræftede Arlas koncernformationschef, Astrid Gade Nielsen, at man på ny var i dialog med Campina, og sagde så til dagbladet Børsen:

»De europæiske mejeriselskaber er så hårdt pressede på indtjeningen af EUs landbrugsreform, at alle taler med alle i øjeblikket. Hvis der åbner sig en mulighed for at fusionere, er jeg overbevist om, at det kommer til at gå hurtigt.«

Og at det kom til at gå hurtigt - det står klart nu.

Det var Arla, som tog initiativet til fusionsforhandlingerne med Campina for at dæmme op for den hårde konkurrence på verdensmarkedet og de fortsat faldende afregningspriser til de bønder, der ejer Arla og Campina.

Tillige er det formentlig en bedre indgang til at være markant leverandør de helt store europæiske supermarkedskæder.

Konstant vækst
Ser man tilbage, er Mejeriselskabet - senere MD Foods - siden 1970 bare vokset og vokset. I 1999 fusionerede MD Foods med KløverMælk.

Året efter slog MD Foods sig sammen med Arla, og i 2003 opkøbte det dansk-svenske mejeriselskab aktiemajoriteten i det børsnoterede engelske Dairy Express. Efterfølgende blev det børsnoterede Arla Foods plc. stiftet. Dermed nåede andelsselskabet Arla Foods op på en årlig omsætning på ikke mindre end 49 milliarder kr.

Med fusionen vil det nye gigantmejeri blive Danmarks næststørste selskab, målt på omsætning, efter A. P. Møller.

Selskabet vil stå usædvanligt stærkt og råde over 13 procent af den totale mælkemængde i EU. Da Arla og Campina er andelsejede, og deres afregningspriser ligger forholdsvist tæt på hinanden, skal ingen af parterne smide milliarder af kroner på bordet til den anden.

Ved fusionen mellem KløverMælk og MD Foods fik begge mejeriers medlemmer, især det mindste mejeri KløverMælk, et pænt beløb for at sluge fusionen. Årsagen var, at der efter en udmarvende mælkekrig i Danmark var stor skepsis blandt Kløvers andelshavere.

Campina satser som Arla på at udvikle mælkeprodukter og være til hjælp for sine ejere. Af selskabets hjemmeside fremgår tillige, at der i virksomhedsdriften skal tages hensyn til medarbejdere, fokuseres på kundernes behov, og så skal det ske i en kultur som afbalancerer »professionalisme« og en »ned på jorden« mentalitet.abild@berlingske.dk

bso@berlingske.dk www.campina.com

www.arlafoods.com

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen