Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Håndværkere skal til at rydde op

Håndværkerne scorer pænt i en ny forbrugerundersøgelse. Men irritationsmomenter skal rettes, mener Marie Scott Poulsen, kommunikationschef i Håndværksrådet.

Hvorfor har håndværkere svært ved at møde til aftalt tid?

»En håndværkeres dagligdag kan være svær at planlægge; men det er ingen undskyldning for ikke at møde til tiden. Udgangspunktet for undersøgelsen er mødet mellem private forbrugere og håndværkere, og det er i sig selv unikt. Vi har fået fokus på de her småting, som irriterer voldsomt; og når de nu er påvist, er skridtet ikke så langt til at gøre noget ved det.«Hvad vil I så gøre ved det?

»Vi har allerede nu en standardaftale, som kan hentes på Håndværksrådets hjemmeside, og så har vi i samarbejde med Forbrugerrådet udarbejdet en aftale, som ligger klar næste år. «Håndværkere er heller ikke gode til at blive færdige til aftalt tid?

»Det er selvfølgelig lige så beklageligt. Men her er vi ovre i mere komplekse størrelser. En håndværksopgave i et privat hjem kan jo vise sig at ændre karakter og omfang undervejs. Forbrugerne betragter håndværkere som flinke. Laver i charmekurser?

»Vi har lagt mere vægt på, at håndværkere opfattes som dygtige. Vi er glade for den positive holdning; men det er ikke afgørende, om håndværkere opfattes som charmerende eller ej. Det ser ud, som om forbrugerne er klar over, at der generelt udføres godt håndværksarbejde i Danmark.«Har I været nervøse for håndværkernes image i befolkningen?

»Vi synes, billedet af håndværkere har været tegnet lidt uretfærdigt. Billedet er blevet mere nuanceret; og det viser, at mødet mellem forbrugerne og håndværkerne i almindelighed går fint.«Hvad kan I egentlig bruge undersøgelsen til?

»Først og fremmest er vi glade for, at den viser et mere positivt billede af håndværkere. Men den fortæller også, at basale ting som at møde til tiden, aftale omfang og karakter af en opgave og rydde op efter sig betyder noget for forbrugerne.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen