Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Gyldent anpartshotel er forvandlet til en økonomisk ruin

1.700 anpartshavere har fået den økonomiske kærlighed at føle i det kuldsejlede Borupgaard-projekt. End ikke en 15-årig, uopsigelig lejekontrakt med Danmarks førende driftsselskab i hotelbranchen var nok. Nu trues både udlejer og lejer af økonomisk ruin.

Baggrund

Den har været ravruskende gal fra starten.

Men faktisk burde hotel- og konferencecenteret Comwell Borupgaard i Snekkersten have alle muligheder for at blive en succes. Flot beliggende blot et par hundrede meter fra Øresunds klare bølger og nogle få kilometer til Helsingør. Et moderne konferencecenter på 15.000 lyse etagemeter med tilhørende faciliteter svøbt ind i et naturskønt område i Nordsjælland.

Og ikke nok med det. En uopsigelig, 15-årig lejekontrakt med et sikkert navn inden for hotel- og konferencebranchen: Scanticon Danmark - i dag Comwell - som er Danmarks største af slagsen, var koblet på som den finansielle garant.

Det lignede en pengemaskine for de 1.700 ejere samlet i kommanditselskabet K/S Borupgaard.

Men det var dengang.

I dag ligger komplekset tomt hen med fare for at forfalde og udvikle sig til et spøgelseshotel. Kollegaen Marielyst på den anden side af Helsingør har det også rigtigt skidt. København suger hotel- og konferencedeltagere til sig som en magnet. Derfor kan det blive svært at finde en køber til Borupgaard - og stort set umuligt at finde en køber, som vil give bare ejendomsværdien på 91 millioner kroner, hvis der ikke er en lejer af komplekset.

Jo længere tid der går, jo sværere bliver det at reetablere Borupgaard. Hvad enten det bliver som hotel- og konferencecenter, privathospital eller noget helt tredje.

Første akt i retten
Der er ingen vindere i det traurige spil om Borupgaard - kun tabere.

De 1.700 kommanditister forsamlet i K/S Borupgaard har tabt store summer og trues af et sammenbrud.

»Den sikre lejer« - driftsselskabet Comwell Borupgaard A/S - er insolvent og i fare for at gå konkurs, og nu slås parterne om, hvorvidt moderselskabet Comwell har forpligtelser over for datterens forretningspartnere. Egenkapitalen er for længst spist op, og revisionen har taget alle de forbehold, der kan tages.

K/S Borupgaard og driftsselskabet Comwell har i lang tid kun talt sammen via deres respektive advokater.

17. februar 2004 kom der en foreløbig delafgørelse fra retten i Helsingør. Og den faldt ud til Comwells fordel.

Det var en tilkendegivelse fra Helsingør Ret om, at kommanditisterne i K/S Borupgaard på grund af forældelse havde mistet retten til en garanti fra moderselskabet Comwell A/S på 11,4 millioner kroner. Retten siger, at det er udlejer og ikke lejer, der har forpligtelsen til at forny og vedligeholde inventaret. Og dermed synes de 1.700 anpartshavere at have fortabt retten til disse 11 millioner kroner.

Opgav fast husleje
Sagen om hotel- og konferencecenteret Borupgaard begynder tilbage i 1986, da Monberg & Thorsen køber en grund i Snekkersten. Hotelkæden Scanticon International finder sammen med anpartskoncernen DMK, og de to får det internationale rådgivningsselskab Panell, Kerr og Forster Management Consultants til at foretage en analyse af markedet og samtidig opstille konsekvensanalyser baseret på en samlet investering på 175 millioner kroner.

Men nej, det kan ikke løbe rundt, hedder det i konklusionen. DMK opgiver dog ikke så let, og de henvender sig i stedet til Scanticon Danmark. Selv om oplysningerne er de samme, og selv om rapporten fra Panell, Kerr og Forster bliver en del af beslutningsgrundlaget, hæves indtægtsgrundlaget nu pludselig med 20 til 25 procent.

Og så - bingo! - bliver der givet grønt lys. Nu hænger det pludselig fint sammen. Prisen løber op i 200 millioner kroner: 150 mio. kr. for ejendommen, 25 mio. kr. i møbler og inventar og yderligere 25 mio. kr. i den forretning, der etableres på stedet.

15. december 1988 er der fest og champagne ved åbningen af Scanticon Borupgaard.

Allerede i 1989 er der imidlertid problemer med indtjeningen, og et par år efter - i 1991 - er der behov for en rekonstruktion af aftalen. I stedet for en fast leje baseres huslejeindtægten til anpartshaverne i K/S Borupgaard nu på et konkret overskud i hotel- og konferencedriften.

Men det hænger fortsat ikke sammen.

I 1996 er der således et underskud på hele 19 millioner kroner i kommanditselskabet. DMK fyres som administrator, og de 1.700 anpartshavere overtager selv styringen med K/S-formanden Kai Lund i spidsen. Han er også i dag formand.

Eftersom kommanditselskabet har pant i driftsselskabet Comwell Borupgaard, har Kai Lund tillige en bestyrelsespost i driftsselskabet.

Smed nøglerne lillejuleaften
Endnu et klimaks blev nået i december 2003.

Ejerne af bygningerne - K/S Borupgaard - sendte en opsigelsesskrivelse til driftsselskabet - Comwell Borupgaard - med besked om fraflytning et år senere.

Den tyggede Comwell ikke på i mange dage. Konklusionen blev, at Comwell ikke mente sig i stand til at kunne drive hotel- og konferencevirksomhed og tiltrække nye kunder, når Comwell var blevet sat på porten og skulle opgive Borupgaard 15. december 2004.

Derfor smed driftsselskabet ganske enkelt nøglerne lillejuleaftensdag 2003, og de over 60 medarbejdere blev fritstillet.

Comwell-koncernen siger, at der var tale om en uberettiget ophævelse. Og derfor vil de heller ikke betale huslejen for andet halvår 2003.

Fronterne er trukket meget skarpt op.

Et kompromis synes ikke at indgå i parternes ordforråd i denne sag, og derfor er der lagt op til et flerårigt slagsmål ved domstolene.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen