Berlingske Business

Gumlink: Hårdt år ender i plus

2003 har været et hårdt år for tyggegummikoncernen Gumlink i Vejle. To måneder inden årsregnskabet afleveres, lover koncernchef Lars Funder dog, at Gumlink undgår underskud.

Gumlinks første hele år som kontraktproducent af tyggegummi for de store spillere i slikbranchen og i tandpasta-verdenen ender trods store skuffelser undervejs i plus. Det oplyser Lars Funder, administrerende direktør for Gumlink.

»Vi har lært meget af det første år. Det tager 2-3 år at udvikle samhandelsforhold som »private-label« producent. Og det første år har været op ad bakke for os. Vi rammer dog et positivt total-resultat. Mere vil jeg ikke sige om tallene, før vi afleverer regnskab i marts,« siger koncernchefen.

I 2002 præsterede Gumlink et underskud på 68 mio. kr. udløst af engangsudgifter ved salget og opsplitningen af Dandy-imperiet til britiske Cadbury-Schweppes. Familien Bagger-Sørensen solgte bl.a. varemærkerne Dandy, V6 og Stimorol til Cadbury, men beholdt fabrikkerne i Vejle, hvor de nu producerer for Cadbury og andre kunder.

Vanskelig start
Lars Funder lægger ikke skjul på, at starten som kontraktproducent i »business-to-business« området har været vanskelig.

»Det er svært at overbevise de helt store spillere om, at vores produkt kan styrke deres salg. Det går heldigvis fremad, men det er en sej start,« siger Lars Funder.

Det var et hårdt tilbageslag for Gumlink, da en aftale med USAs største slik-koncern, chokolade-producenten, Hershey, gik i vasken sidste år.

»Det levede ikke op til vores forventninger. Det var faktisk en stor skuffelse,« siger Lars Funder.

Den mistede kontrakt var del af årsagen til, at Gumlink sidste år afskedigede ti procent af de omkring 900 medarbejdere.

»Men det var ikke hele årsagen. Vi har en krævende kontrakt med Cadbury, og den bærer også sin del af skylden. Vi havde ikke planlagt nedskæringer i 2003. Målet var at holde fast i en del af organisationen fra tiden inden frasalget og så se, om det virkede. Det viste sig dog, at vi var nødt til at skære, og det gjorde vi så,« siger Lars Funder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen