Berlingske Business

Guide til Danmarks vækstvirksomheder

Danmarks vækstvirksomheder ligger i Storkøbenhavn og Trekantsområdet ved Vejle, viser en stor klimaundersøgelse. Men Danmark har færre virksomheder i vækst end vore nordiske broderlande.

Storkøbenhavn og Trekantsområdet mellem Odense, Vejle og Kolding er stederne, hvor virksomhederne blomstrer takket være et godt erhvervsklima.

SKRIV RUBRIKKEN HER

De ti bedste kommuner i Danmark

1. Brøndby

2. Aarup

3. Herlev

4. Ballerup

5. Ejby

6. Haderslev

7. Albertslund

8. Brørup

9. Allerød

10.Kolding

De fem bedste regioner i Danmark

1.Storkøbenhavn

2.Vejle Amt

3.Ringkjøbing Amt

4.Ribe Amt

5. Nordjyllands Amt

Brøndby Kommune scorer topkarakter i en stor undersøgelse, som Deloitte & Touche Videncenter Vækst har gennemført blandt Danmarks 2.109 vækstvirksomheder - altså firmaer, som gennem de seneste tre år har øget omsætning og bruttoavance med mindst 20 procent om året, og som samtidig har mindst fire ansatte. Vækstvirksomhederne findes i alle brancher - navnlig inden for byggeri og anlæg men også handel, reparation og IT - og i de fleste regioner.

Firmaerne bruger betydeligt flere ressourcer på IT, forskning og konstruktion, og deres investeringer smitter af på andre i området.

»Ser man på kommunerne Brøndby, Herlev, Ballerup og Albertslund, er hele 33 procent af samtlige vækstvirksomheder inden for IT og kommunikation,« hedder det i rapporten, som fremhæver, at store virksomheder som Oracle og Microsoft har betydet vækst for andre virksomheder i området. Hele 51,7 procent af arbejdsstederne og 50,9 procent af de beskæftigede inden for IT og kommunikation holder til i hovedstadsregionen.

Borgmestrene i topkommunerne mener selv, at hurtig sagsbehandling i det kommunale system og et bevidst ønske om godt samarbejde med erhvervslivet gør en afgørende forskel.

Erhvervsstrategi

Men også en langsigtet erhvervsstrategi med adgang til attraktive og billige byggegrunde spiller ind.

Den lille vestfynske kommune, Aarup mellem Middelfart og Odense, er kommet ind på andenpladsen i undersøgelsen og kan brøste sig af at have hele 25 procent af alle virksomheder i vækst.

»I mange tilfælde er der kun ledelsens vilje til vækst og ledelsesmæssige evner til forskel mellem en vækstvirksomhed og en virksomhed med uudnyttet potentiale. Viljen er den egenskab og styrke, der efter vores opfattelse har den største betydning for, om en virksomheds vækstpotentiale udnyttes overhovedet,« hedder det i rapporten, som lederen af Videncenter Vækst, statsautoriseret revisor Johnny Bihl, har stået for.

Og faktisk er kun hver sjette virksomhed i stand til at fortsætte sin vækst i mere end ti år.

Resultaterne er en del af en nordisk undersøgelse. I en sammenligning har Danmark ikke det samme antal vækstvirksomheder som de øvrige, nordiske lande.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen