Berlingske Business

Gucci dropper personkult

Gucci dropper personkult - 1
Superdesigneren Tom Ford (th.) blev dyrket som en stjerne hos Gucci, men nu skal ikke mindre end fire prinser afløse kongen som kunstneriske ledere for Gucci- og Yves Saint Laurant-mærkerne. Foto: AFP

Gucci afløser stjernedesigner Tom Ford med fire ukendte modefolk. Det er et usædvanligt træk i en branche, der lever af personlighedskult.

Der må være en vis tilfredsstillelse for superdesigner Tom Ford i, at der skal fire mand til erstatte ham. I går annoncerede designkonglomeratet Gucci, at man har udnævnt fire relativt ukendte designere til at overtage den kunstneriske ledelse af Gucci- og Yves Saint Laurant-mærkerne, som Tom Ford og hans forretningsmodpart Domenico De Sole i november annoncerede, at de ville forlade.

Det er en risikabel strategi i en branche, hvor personligheder i overstørrelse i mere end én forstand tegner tøjmærket. Hvad ville Chanel være uden Karl Lagerfeld? Og hvad vil Gucci og YSL være med Allesandra Fachihetti, John Ray (nye chefdesignere for hhv. Gucci herre- og dametøj), Frida Giannini (tilbehør) og Stefano Pilati (YSL) - relativt ukendte navne, der har arbejdet sig op internt i Gucci-hierarkiet?

»Allessandra, John og Frida er utroligt talentfulde, og de har alle ydet store bidrag til Guccis succes,« sagde direktør Giacomo Santucci i en erklæring som en noget mangelfuld forklaring på valget.

Men Firenze-baserede Guccis franske ejere, PPR, satser på at kunne klare sig uden store navne. Tom Ford og De Sole gik netop på grund af skænderier om, hvor meget frihed de skulle have. Gucci får en hel del lettere ved at styre disse nye designere. Om det kommer til at afspejle sig i, hvad de designer, bliver interessant at se. Di Soles afløser som økonomisk rorgænger er endnu ikke fundet.

Modens lærestykke
De Sole-Ford-partnerskabet og deres spektakulære redning af Gucci er ellers et af modeindustriens lærestykker. De de to overtog selskabet i starten af 1990erne, var det på fallittens rand. Men med De Soles forretningstæft og Fords kreative geni - kombineret med et Hollywood-agtigt udseende og tilhørende personlighed - løftede de to Gucci op til verdens tredjestørste lukusmærke, og selskabet ejer i dag også YSL, Stella McChartney og Alexander McQueen-mærkerne.

Netop kombinationen af et flamboyant, kreativt geni og en iskold forretningsmand har normalt været forudsætningen for at nå til tops i modeverdenen.

Designerne Christian Dior, YSL og Karl Lagerfeld har alle en stærk økonomisk personlighed lige uden for rampelyset til at holde dem på sporet kommercielt og sikre, at deres mærker tjener penge.

Omvendt er modeverdenen fuld af dygtige designere, der burde vælte sig i penge og succes, men ikke har baglandet i orden. Hos Gucci bliver det formentlig omvendt. Den økonomiske ledelse bliver stærk. Men hvad med den kunstneriske?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen