Berlingske Business

Grundfos er tæt på milliarden

Jysk erhvervsliv oplever på en og samme tid dundrende underskud og markant økonomisk fremgang. Grundfos sælger pumper som aldrig før, og overskuddet i 2003 er tæt på en milliard kroner.

Mens Lego i Billund har nedtur, går det anderledes fremragende for en af de andre store jyske virksomheder - den internationale pumpevirksomhed Grundfos - med hovedsæde i Bjerringbro.

Selskabet vil i dag offentliggøre købet af en virksomhed efter et rekordår, hvor overskuddet i 2003 ifølge Berlingske Tidendes oplysninger ender på rundt regnet en milliard kroner.

Det var en af de gode julegaver, de ansatte på virksomheden kunne tage med hjem efter juleafslutningen den 23. december.

Her fortalte den adm. direktør Jens Jørgen Madsen, at resultatet for 2003 ville være en klar fremgang i forhold til 2002, og at overskuddet bliver på cirka en milliard kroner.

En optur på et trecifret millionbeløb i forhold til 2002, hvor omsætningen lød på 10,7 milliarder kroner og et heraf følgende overskud 726 millioner kroner før skat.

I løbet af få måneder bliver det første gang, adm. direktør Jens Jørgen Madsen skal præsentere et helt års regnskab for koncernen. Han tog sidste år over efter den markante personlighed Niels Due Jensen i den familieejede virksomhed.

Klar fremgang
Allerede ved halvåret kunne Jens Jørgen Madsen signalere klar fremgang, og Grundfos er dermed godt i gang med at indfri sine ambitioner om et overskud på ti procent af omsætningen.

Dertil kommer, at Grundfos også får en forrygende start dette år. Ordrebogen har det rigtigt godt, erfarer Berlingske.

Pumpekoncernen har allerede ladet skinnet igennem, at 2003 var et »glimrende« år. Forelagt Berlingske oplysninger, siger Grundfos' kommunikationsdirektør Sune Salling-Mortensen:

»Vi siger ikke noget om, hvordan det gået, før i morgen kl. 11 (i dag, red.)."

Kommunikationsdirektøren fortæller, at han var med ved juleafslutningen i den ikke børsnoterede virksomhed, der modsat sine kolleger på børsen har nemmere ved at informere sine ansatte uden at inddrage offentligheden.

Sune Salling-Mortensen siger om regnskabet for 2003:

»Jeg kan sige så meget, at vi hverken kender det endelige tal for omsætningen eller det endelig tal på bundlinien i dag og heller ikke i morgen. Men vi vil kunne sige noget om, hvordan det er gået på de forskellige markeder og forventningerne til 2004.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen