Berlingske Business

Grundfos bag stort opkøb

Pumpeproducenten Grundfos køber stor udenlandsk virksomhed og intensiverer kampen mod de internationale konkurrenter.

Den danske pumpegigant Grundfos har købt en stor pumpevirksomhed i udlandet.

Koncernledelsen i Bjerringbro afviser dog at offentliggøre navnet på den udenlandske konkurrent før et pressemøde på mandag. Samtidig ventes Grundfos-ledelsen at løfte sløret for et glimrende 2003.

Dermed intensiverer Grundfos kampen mod de internationale konkurrenter, og opkøbet er udset til at styrke markedspositionen samt koncernens uafhængighed.

Koncernchef Jens Jørgen Madsen har dog i det forgangne år varslet større strategiske opkøb af konkurrenterne.

Grundfos indledte således 2003 med at søsætte koncernens største investeringsbudget nogensinde på knap én milliard kr. i kølvandet på et år med afskedigelser og rationaliseringer som følge af en mat og usikker verdensøkonomi.

Altsammen skal det danne løftestang for Jens Jørgen Madsens erklærede målsætning om nå en omsætning på 15 milliarder kr. i 2007 og en indtjening på ti pct. før skat i 2005.

Mens Bjerringbro-koncernen gennem en årrække har levet op til målsætningen om en vækst på gennemsnitligt ti procent af omsætningen, har det nemlig knebet mere med at nå målet om en indtjening på ti procent af omsætningen.

Med en omsætning på 11 milliarder kr. i 2002 er Grundfos den næststørste pumpeproducent i verden efter amerikanske ITT. Nummer tre og fire er tyske Wilo og KSB.

Grundfos sidder i dag på omkring 12 procent af verdensmarkedet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen