Berlingske Business

Grænser for DSBs udlandseventyr

Der er begrænsninger på DSBs aktivitet i udlandet på en halv mia. kr. Alligevel kan halvdelen af DSBs forretning med en omsætning på ti mia. kr. snart være international.

Selv om DSBs adm. direktør Keld Sengeløv i sidste uge sagde, at kun fantasien sætter grænser for DSBs kommende udenlandske eventyr, så er de økonomiske rammer lagt fast. Og det i en sådan grad, at det umiddelbart kan være svært at forstå, at DSB i løbet af kort tid kan have halvdelen af sin forretning i England på en kontrakt med kørsel med knap 400 tog.

Således må ingen af DSBs såkaldt »enkeltstående arrangementer« være over 500 mio. kr., og de skal placeres i enkeltstående selskaber med begrænset hæftelse. Det fremgår af aktstykke 181 fra maj 2002, som angiver rammerne for DSBs forretninger i udlandet.

Et arrangement beskrives i aktstykket som »investering og garantier«, og ser man på de krav, der stilles til andre europæiske operatører i Danmark, så kommer man ikke langt med 500 mio. kr.

Arriva har i otte år leaset 30 nye tog til DSBs tidligere kørsel i Midt- og Vestjylland. Adm. direktør, Johnny Hansen, Arriva, oplyser, at kontrakten med den danske stat kræver en garanti på 120 mio. kr., og at leasingselskabet kræver en ubegrænset garanti fra moderselskabet Arriva Danmark på 300 mio. kr.

DSB satser på og er blevet prækvalificeret til at byde på en kontrakt med kørsel med 383 tog i England med start i 2005. DSB forventer imidlertid ikke at støde hovedet på loftet i aktstykket, hvad angår garantier.

»Vi regner ikke med at skulle stille garantier over for leasingselskaberne og da slet ikke i den størrelsesorden. Vi har ikke det samlede overblik over garantier endnu, det får vi først med udbudsmaterialet, men vores erfaring fra andre udbud, viser, at niveauet for garantier er væsentligt mindre i England end i Danmark,« siger Søren Eriksen, koncerndirektør i DSB.

Der er flere forklaringer på, at Søren Eriksen regner med en lav garantistillelse i forhold til det danske niveau:

»Vi laver ikke leasingkontrakten. Det gør udbyderen af kontrakten. Vi overtager den blot, når vi forhåbentlig vinder kontrakten. Det andet forhold er, at det engelske leasingmarked er anderledes end det danske. Der er mange flere togoperatører, så leasingselskaberne ser markedet som ét hele. Hvis der bliver frigivet tog på en kontrakt, så er der en større forventning om, at de kan bruges på andre strækninger i England.«

I udbuddet i England har DSB fået skotske Stagecoach som partner, hvilket ifølge koncerndirektøren ikke hænger sammen med økonomien, men alene for at være sammen med en med den nødvendige knowhow på det britiske marked.

Udbyder af kontrakten er Strategic Rail Authority. Herfra oplyser man, at man endnu ikke har fastlagt niveauet for garantier i kontrakten eller præcist, hvor mange nye tog, der senere skal investeres i.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen