Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Gør rent bord når virksomheden overdrages

Gør rent bord når virksomheden overdrages - 1
Finn Schwarz, partner i advokatfirmaet DLA Nordic fortæller, at for ti år siden blev det taget som en mistillidserklæring, hvis man mødte op med en advokat ved forhandling af en direktørkontrakt. Foto: Bjarke Ørsted

De formelle aftaler omkring en virksomhedsoverdragelse er som regel det mindste. Til gengæld lurer farene for både sælger og køber, hvis man forlader sig på den gode stemning, der var til stede ved handlens indgåelse. Den fortsætter sjældent, mener advokat.

Da O. Andersen startede som vognmand, drømte han ikke om, at forretningen 40 år senere havde udviklet sig til en virksomhed med 100 medarbejdere. Det havde kostet hjerteblod, sved og tårer, men han var ikke selv blevet større end sin forretning.

Han gik stadig i sine træsko, og var altid blandt chaufførerne; det var nu hans måde at drive virksomhed på, og det havde vist sig at være en god idé. For en større transportvirksomhed var kommet med et rigtigt godt tilbud. Fristelsen til at sælge for et tocifret millionbeløb var stor.

Men hvad skal iværksætter Andersen så lave? Skal han fortsætte som ansat direktør og hvor længe? Eller helt trække sig ud? Hvis han beslutter sig til at beholde halvdelen eller mere af aktiemajoriteten, og på den måde fortsætte som ejer, men frigjort fra den daglige ledelse - hvad så?

Eksemplet er tænkt, men typisk. Stabiliteten på aktiemarkedet og forøget tillid til økonomien, foruden bankernes større villighed til at låne penge ud, gør, at man i de kommende måneder forudser, at der skyller en bølge af virksomhedshandler hen over Europa.

Advokat Finn Schwarz har speciale i direktørkontrakter og virksomhedsoverdragelse.

»Der er mange røde advarselslamper, der bør lyse ved enhver form for ejerskifte,« siger Finn Schwarz.

»At aftale pris og overdragelsesvilkår er det mindste af det. Problemerne opstår ofte, når handlen er indgået, og sælger skal finde sin rolle under de nye ejerforhold.«

Som et bryllup
Som eksempel nævner han, at man altid skal have en detaljeret aftale om, hvordan den tidligere stifters eller eneejers rolle skal være under de nye ejere.

»Risikoen for, at man hader hinanden efter to måneder, er absolut til stede. Min erfaring siger mig, at det er mere reglen end undtagelsen, og derfor er det meget vigtigt, at det juridiske er på plads fra starten.«

Situationen kan sammenlignes med, at man ved brylluppet aftaler betingelserne for skilsmissen. Ikke, at det er befordrende for den gode stemning, men, siger Finn Schwarz, det er efterhånden blevet langt mere almindeligt at tage det med end for ti år siden.

Det er især de små ting, man skal være opmærksom på, både på det ledelsesmæssige og det ansættelsesmæssige plan.

»Grænserne er ofte flydende, når en eneejer går rundt i sin virksomhed. Er det et rengøringsfirma, gør de sikkert også rent hjemme hos ham selv. Hvor meget af den slags kan han tillade sig, efter at den nye ejer har taget over? I overtagelsessituationen kan køber have slået ud med hånden og sagt: Du skal bare gøre, som du plejer. Men hvis de efter noget tid bliver rygende uvenner, kan det blive tolket som noget halvkriminelt.«

Kulturen ændres
Finn Schwarz tilføjer, at det også kan være svært at forstå samspillet med den nye ejer, og at der ofte opstår en stemning af »vores kultur« og »deres kultur.«

»I den proces kan den tidligere ejer blive totalt ødelagt. Derfor råder jeg som regel til, at der bliver gjort rent bord med det samme. Eller som minimum at man fastlægger den tidsperiode, hvor sælger skal blive i sin gamle virksomhed og på hvilke betingelser.«

Selv i dag, da de immaterielle værdier - brand eller goodwill - vejer tungt, og som oftest hænger nøje sammen med den person, som byggede virksomheden op, advarer Finn Schwarz mod at være sentimental.

»Så snart stifteren eller eneejeren ikke er den, som bestemmer længere, er vilkårene ændret. Der opstår en ny kultur. I eksemplet med vognmanden kan den nye ejer komme kørende i sin BMW og med attachetaske, og det skaber konflikt, når den tidligere ejer stadig går i træsko. Medarbejderne synes måske, det er underligt, at de skal sende regnskaberne til det ny hovedsæde - i deres øjne ligger alt, jo som det plejer. Derfor er det altid en god idé at gøre helt rent bord eller i det mindste have alle detaljer nedskrevet.«Artikler tidligere bragt serien »Når hjerteblodet forsvinder« den 29. juli, 30. juli, 31. juli, 4. august og 5. august 2004.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen