Berlingske Business
17:42

Gør-det-selv på nettet kræver samarbejde

Danskerne ved for lidt om de tilbud, som det offentlige giver via internet, og dermed forsvinder noget af gevinsten. Mere samarbejde på tværs er vejen frem. De ældre kommer bedre og bedre med - men der er endnu lang vej til elektroniske stemmesedler.

Baggrund

Samarbejde og oplysning er vejen frem for at få endnu flere danskere til at være gør-det-selv-folk på internet over for de offentlige myndigheder.

Det viser PLS Rambøll Managements undersøgelse af danskernes internet-(u)vaner, »Den Digitale Borger 2002«, nu hvor over tre millioner danskere har prøvet nettet.

Enkelte såkaldte e-tjenester er blevet populære blandt brugerne. Det gælder Told & Skats mulighed for at klare selvangivelsen og i mindre omfang bibliotekernes og uddannelsesinstitutionernes muligheder for elektronisk selvbetjening. Derimod forestår et stort arbejde for det offentlige i at informere om andre elektroniske tilbud som flyttemeddelelser, pensionsberegning, lægeskift, ansøgning om boligstøtte, dagpengekort m.m. De findes, men kendskabet til dem er ringe, og dermed forsvinder noget af gevinsten ved at lade folk gøre det selv.

»Den Digitale Borger 2002 viser, at danskerne stadig primært benytter sig af traditionelle kanaler som f.eks. telefonen og det personlige fremmøde, når de kommunikerer med det offentlige. Hvis forventningerne om effektiviseringsgevinster skal indfries, ligger der derfor et stort stykke arbejde forude med at udbrede kendskabet til de eksisterende services (tjenester, red.),« hedder det i rapporten.

Børnefamilierne er blandt de digitale storkunder. Halvdelen af dem bruger internet - bare ikke de muligheder, som direkte berører dem, f.eks. optagelse i skolefritidsordning og udbetaling af børnefamilieydelse, fordi de ikke kender til dem.

De ældre debuterer

Kun fem procent af de unge mellem 18 og 29 år bruger aldrig internet. For de over 60-årige er det hele 80 procent, men da aldersgruppen lige herunder (de 40-59-årige) er stadig flittigere netbrugere, »vil den ældre del af befolkningen om blot få år udgøre en yderst kompetent og erfaren gruppe i forhold til brugen af IT,« som det konkluderes i rapporten.

»Dette er interessant, særligt for de offentlige myndigheder, da ældre ofte har hyppig kontakt med det offentlige og samtidig ofte har megen tid til rådighed, sammenlignet med erhvervsaktive. Fremtidens ældre er derfor en vigtig målgruppe for den digitale forvaltning.«

I dag har 26 procent af de over 60-årige gjort erfaringer med internet, og faktisk forventer hele 47 procent af dem, at de fremover vil forbruge flere offentlige e-tjenester og informationer via nettet. Blandt de 50-59-årige internet-brugere deles forventningen af 56 procent.

»Derfor skal de enkelte, offentlige institutioner til at definere, hvilken rolle de vil spille fremover - om de skal være fronten ud mod borgerne eller være underleverandør af tjenester. Hvor mange nettjenester er f.eks. i dag lavet med udgangspunkt i borgernes brede behov? Servicefællesskaber, hvor man arbejder sammen om at levere ydelserne, vil blive efterspurgt. Måske skulle den næste kommunalreform tage udgangspunkt i, hvordan man samarbejder på internet?« siger Martin Eberhard fra PLS Rambøll Management underfundigt.

Ingen valgmulighed

Danskerne begejstring for internets velsignelser holder dog ikke til stemmeurnen. 47 procent foretrækker stadig at gå til valgstedet og sætte kryds på et papir, mens 44 procent er med på at sidde hjemme ved computerskærmen og stemme. Og der er kun en mindre overvægt mellem mænd og kvinder i mændenes retning.

Til gengæld ville hele 38 pct. af internet-brugerne overraskende nok hellere have en e-postbesked end et normalt papirbrev fra det offentlige. »Det offentlige står med gode muligheder for fremover at spare på porto- og kuverteringsomkostningerne,« fastslår rapporten. Og 41 pct. af alle danskere vil gerne selv kun aflevere oplysninger til det offentlige via internet i stedet for -- som 39 pct. foretrækker -- at sende dem med fodposten. Og når man på den vis lægger arbejdet ud til brugerne, så 58 pct. af dem gerne, at der kom nedslag, så det kunne mærkes på pengepungen, at man selv hjælper til.

Den samlede rapport kan gratis hentes på Internet-adressen www.pls.dk

tho@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen