Berlingske Business

Godt gået, Lindegaard

Jørgen Lindegaard demonstrerer fuldblods topledelse. Først byggede han en stærk krisebevidsthed op i SAS. Så lykkedes han med spareprogram. Nu indgyder han håb hos ansatte med optimistisk peptalk.

KOMMENTAR

Naturligvis er problemerne ikke ovre for SAS. Det er de ikke for noget flyselskab. Overkapacitet i luften vil betyde et mindre blodbad de kommende år.

Men i går meldte SAS sig igen ind i klubben af overlevelseskandidater. Det er godt nyt for Skandinavien, Danmark, hovedstaden og dansk erhvervsliv. En atomiseret luftfartsbranche med stribevis af mindre discountselskaber vil aldrig være den bedste løsning for udviklingen af lufthavnen i Kastrup. Her er et stort og stærkt skandinavisk selskab - meget gerne helt privatiseret - en fordel.

Derfor er der grund til at gratulere Jørgen Lindegaard. Hans dag i går var stor. I et næsten umenneskeligt toplederjob nåede han frem til sidste fase i sit turnaround-forsøg hos SAS.Første fase handlede om at skabe krisebevidsthed. I kølvandet af 11. september og en bunke andre fortrædeligheder betonede Jørgen Lindegaard stadig skarpere, at virksomhedens liv var på spil. Kun gennem massive omkostningsreduktioner og betydelige indgreb i medarbejdergoder og overenskomster ville SAS kunne klare konkurrencen.

I denne første fase var det Lindegaards opgave at angribe hele virksomhedskulturen og sætte spørgsmålstegn ved den ulidelige lethed, som har præget SAS gennem årtier. Hans forgængere magtede ikke - eller orkede ikke - at få medarbejdere og faglige ledere til at forstå, at deres løn- og arbejdsvilkår var alt for generøse. Opbygningen af krisepsykologien var smertefuld og mundede ud i offentlige skænderier mellem tillidsfolk i SAS. Men det var nødvendigt. Til sidst skulle man lede længe efter ansatte i SAS, der ikke overordnet var enige med Lindegaard.I går kom så anden fase. Samlede besparelser på 14 mia. kr. er nu principielt i hus. Overenskomster barberes hårdt til. Og i alt 6.000 ansatte ender med at forlade koncernen. Det fik i går Jørgen Lindegaard til at vende på en tallerken. Nu roste han medarbejderne til skyerne. Takkede for de mange ofre. Forsikrede, at SAS nu går mod lysere tider. Tegnede billedet af et mere offensivt og ekspansivt SAS. Lovede et overskud på fem mia. kr. om et par år.

Det var kommunikationseksperten og toplederen, der trods tung træthed i kroppen formåede at løfte sig op i helikopteren og møde medarbejdernes behov. Når man som ansat har levet med utryghed og trusler i lang tid, er der et opsparet behov for at kunne håbe igen, tro på fremtiden, føle ny stolthed for sin virksomhed. Også begyndelsen på det forløb er Jørgen Lindegaard foreløbig kommet eksemplarisk igennem. Nu følger så den sidste, lange og seje fase: De voldsomme forandringer og tilpasninger skal implementeres og rodfæstes i organisationen. I Lindegaards tredje fase skal en ny medarbejderkultur og et langt mere effektivt SAS udmønte sig i overbevisende økonomiske resultater.

Tredje fase bliver også hård. Men det er en styrket topchef, der styrer mod det ultimative mål at vende en blodrød bundlinje til sorte tal allerede i år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen