Berlingske Business
17:57Europæiske aktier leverede en pæn tirsdag

Godt design er ikke nok

Det er spændende at se, at det veldesignede og umiddelbart professionelle website kan tabe til det væsentligt ringere designede og umiddelbart uprofessionelle website.Styrkeprøven handler om brugervenlighed - nu på isenkræmmeres websites.

For den faste læser er det nok ikke nogen overraskelse, at Styrkeprøven handler om brugervenlighed. I denne uge får vi igen slået det fast med syvtommersøm.

Efter at have formuleret ugens spørgsmål i samråd med potentielle brugere, tager jeg altid et hastigt kig på de to kombattanter, for at sikre mig, at de overhovedet har et website som kan deltage. Som alle andre brugere af nettet, og måske lidt påvirket af 10 år i branchen, danner jeg mig lynhurtigt et indtryk af de to websites; www.inspiration.dk og www.kop-kande.dk. Jeg ser, at de begge har en del indhold og er klar til deltagelse i Styrkeprøven, og tænker ved mig selv: »For Søren - Kop & Kande ser da godt nok noget hjemmelavet ud - Inspiration kommer da til at give dem en gevaldig lussing«. Jeg forsøger ikke at løse opgaverne, så jeg stopper mit besøg her, da Styrkeprøven ikke skal afspejle min personlige holdning. Næ, det er op til brugerne at vurdere om et website er brugervenligt.

Anders Beha fra Inspiration:»Udvikling har været markant; vi kan i dag præsentere vores markedsføring, vores service, give tips og gode ideer, og butikkerne har lokale hjemmesider som de aktivt kan bruge. Nettet gør det nemt og hurtigt at agere på markedet. Vi har stadig den opfattelse, at salget primært foregår i de fysiske butikker ogharvalgtat prioritere salg af varer, der typisk ikke indgår i sortimentet i de fysiske butikker, på www.mere-inspiration.dk, hvor vi også kan tilbyde et bredere sortiment end i butikkerne«.

Kop & Kande har ikke kommenteret ugens Styrkeprøve.

Brugerne bestemmer

Kop-kande.dk får en advarsel for deres design, men brugerne har lidt nemmere ved at løse opgaverne på dette website. Og vi ved jo hvem der i sidste ende bestemmer.

Om www.inspiration.dk siger brugerne: »Det var ikke muligt at finde stavblendere på deres hjemmeside, søgefunktionen ikke bruges. Generelt var det forvirende at finde rundt på deres hjemmeside, værtindegave kunne ikke findes, for at finde nogles af svarene skulle der ledes i deres julekatalog, og der er altså lige 100 sider at løbe igennem« og »nærmest ubrugelig til dagligdags - men god til større gaveideer«.

Anders Beha: »Vi er naturligvis skuffede, vi vil helst være bedst. Så er det jo kun at lægge sig i selen og vinde næste slag i stedet. Vi har fra dag 1 lagt en strategi omkring hvilke produkter og områder der skulle repræsenteres på hjemmesiden, og vi har kun valgt at føre et mindre sortiment. Derfor er det ikke overraskende at man ikke kan finde el-produkter, eller Raadvad«.

Jeg forstår Anders Beha's ord, men jeg forstår ikke Inspirations strategi. Jeg tør godt påstå, at forbrugerne vil forvente, at inspiration.dk repræsenterer de butikker man kan møde på gaden, og ikke at man møder en konkurrerende online shop med nogle andre varer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen