Berlingske Business

GN-flytning giver tredje opjustering i år

GN Store Nord sælger ejerandelen af en mobiloperatør i Moldova og flytter de danske aktiviteter under samme tag i Ballerup. Koblet med en bedre omsætning skaber det mulighed for den tredje opjustering af resultatet for i år.

GN Store Nord har banet vejen for sin tredje opjustering af forventningerne til resultatet før skat ved at flytte de danske aktiviteter under samme tag i Ballerup.

I alt har selskabet betalt 75 millioner kroner for den nye bygning, der fremover skal huse de danske udviklings- og marketingaktiviteter, som i dag ligger på to andre adresser i Taastrup og Ballerup.

Indflytning vil ske i andet halvår næste år og vil på sigt give besparelser - men engangsudgifter nu og her, skriver selskabet i en fondsbørsmeddelelse. Samtidig stryger GN en gevinst på 30 millioner kroner på at sælge ejerandelen i Moldovas største mobiloperatør, Voxtel SA.

Bedre end ventet
GN med adm. direktør Jørn Kildegaard i spidsen er også blevet positivt overrasket over årets endelige omsætning inden for høreapparater og headset, skriver selskabet.

Frasalget og omkostningsbesparelserne giver for i år et resultat før skat på 525 millioner kroner mod tidligere forventet 475 millioner kroner.

Det nye samlede hovedkvarter vil ifølge Jørn Kildegaard skabe bedre samspil og videnoverførsel mellem de enkelte udviklingsafdelinger for headset og høreapparater.

»Det er fornuftigt, at de flytter de danske aktiviteter sammen og høster synergierne. Nu kan selskabet ikke forbedres mere. Kildegaard har lavet de forbedringer, han kunne,« mener aktieanalytiker Rune Møller fra Jyske Bank. Han mener GN i forvejen har været lidt konservative i forventningerne for i år.

Opjusteringerne har trukket godt op i GNs aktiekurs. Aktien er den næststørste højdespringer i år i KFX indekset med en stigning på 50 procent. Sidste år steg GN mest i KFX med over 80 pct.

Øget konkurrence i vente
Kursen kan dog blive ramt over de næste par måneder eftersom GN formentlig vil opleve støt stigende konkurrence på høreapparater og tabe markedsandele, indtil selskabet sender et nyt digitalt høreapparat på markedet.

Det sidste produkt fra GN kom i midten af sidste år, og Jørn Kildegaard afviser at sige noget om, hvornår det næste kommer.

»Det er da rigtigt, at de forløb vi har haft på høreapparater fra medio 2003 til medio 2004 ikke bliver ved, men sådan er forløbet jo i branchen,« siger han.

GN ser i øjeblikket god efterspørgsel på trådløse headset til kontorbrug, fordi produkterne er faldet så meget i pris, at kunderne nu er parate til at investere.

Selskabet kan også mærke en øget efterspørgsel på baggrund af en større udbredelse af PC-telefoni, der betyder, at kunderne investerer i headset til computeren.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen