Berlingske Business

GN befæster sin position på det trådløse marked

GN Netcom indgår aftale med Samsung om trådløse hovedsæt til mobiltelefoner.

GN Store Nord-selskabet GN Netcom skal levere trådløse hovedsæt til Asiens største og hurtigst voksende producent af mobiltelefoner - Samsung i Sydkorea.

Dermed har GN aftaler med tre af de førende mobiltelefonproducenter. Sidste år fik GN Netcom nemlig tilsvarende aftaler på plads med amerikanske Motorola og tyske Siemens. Leverancerne af hovedsættene begynder midt i 2004.

»Det er svært at vurdere omfanget, men det er en klart betydende ordre for os. Det blåstempler os i Asien. Vi brugte 2002 til at komme ind i USA, 2003 på at komme ud i Europa, og nu er det i 2004 Asien. Dette cementerer os som verdens største leverandør af trådløse hovedsæt,« siger GN Netcoms adm. direktør Niels B. Christiansen.

Det trådløse hovedsæt, som designes og udvikles specielt til Samsung, bruger Bluetooth-teknologien, opkaldt efter den danske konge Harald Blåtand. Den trådløse teknik rækker via radiobølger omkring 10 meter.

GN Netcom sidder rundt regnet på en tredjedel af markedet for Bluetooth - og det er på 3,5-4 millioner hovedsæt. Finske Nokia har samme andel, efterfulgt af amerikanske Plantronics og schweiziske Logitech. Bluetooth-produkter udgjorde i tredje kvartal sidste år seks procent - eller 70 millioner kroner - af GN Store Nord-koncernens samlede salg på 1,1 milliard kroner.

GN Netcom lancerede forleden på verdens største forbrugerelektronikmesse i Las Vegas sit nye, trådløse hovedsæt »Duolink«, som bruges til både fastnet- og mobiltelefonen.

Betydningen af aftalen med Samsung er allerede regnet ind i forventningerne for 2004. Hvor mange penge det handler om, bliver først offentliggjort, når GN Store Nord 26. februar fremlægger regnskab.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen