Berlingske Business

Glidende ejerskifter giver mest

Glidende ejerskifter giver mest - 1
Virksomhedsmægler Henrik Schrøder, der har været med til mange virksomhedshandler, mener ikke, det er nogen god ide, at lade stifteren og iværksætteren fortsætte permanent i nyt ejerregi.

Når familievirksomheder sættes til salg, kan følelserne komme i kog. Opskriften er typisk at lade familien være med i en overgangsfase, men der er undtagelser.

Der er ingen lette løsninger, når en familievirksomhed bliver solgt. Een ting er pengene, det finansielle, prisen. Det kan man regne sig frem til. Noget helt andet er det følelsesmæssige. At skulle overlade hele sit livsværk til andre.

Frygten for at nye ejere eller rå kapitalister kommer ind, vender virksomheden på hovedet, skræller fra, fyrer betroede medarbejdere og lader ånden og hjerteblodet skylle ud med badevandet, ligger i baghovedet hos den stoute stifter og enehersker, der nu nærmer sig pensionsalderen.

Reaktioner og erfaringer
Men det er en frygt, som i langt de fleste tilfælde viser sig ubegrundet. De nye ejere har tværtimod brug for, at den tidligere direktør og ejer fortsætter i virksomheden. I hvert fald i en overgangsperiode. Det er ligefrem ofte et krav fra køberne.

I forbindelse med Hjerteblods-serien i Berlingske Tidende er der kommet en række reaktioner og erfaringer fra både købere, sælgere, virksomhedsmæglere og rådgivere.

Uanset om virksomheden sælges ind i en større koncern, til private (management buy in), til virksomhedens ledende medarbejdere (management buy out) eller til en investeringsfond, så er overgangen fra ejerledet virksomhed til en virksomhed ledet af andre end fra stifterfamilien utrolig svær og følsom.

»Hjerteblodet, som du snakker om, har jo et mangesidet hoved. Men der er ingen tvivl om, at hjerteblodet er det væsentligste aktiv i en virksomhed. Den store øvelse ved salg er så at håndtere det. Det er en proces, og det er en proces, som tager sin tid,« konkluderer adm. dir. Søren Christensen, der som chef for Grene Industrier skulle integrere familievirksomheden Midtfyns Elektro.

Det bedste resultat
Virksomhedsmægler Henrik Schrøder fra firmaet Schrøder, Lucas & Partnere, har været med til mange af disse virksomhedshandler, og som han tidligere har udtrykt over for Berlingske Tidende, er det ingen god ide, at lade stifteren og iværksætteren fortsætte permanent i nyt ejerregi. Det er der ikke mange gode erfaringer med.

Konklusionen synes således at være, at det bedste resultat (for alle parter) opnåes, hvis familiechefen i ejerledede virksomheder fortsætter med over - men altså kun i en begrænset periode. Ejeren til familievirksomheden LM Glasfiber, Flemming Skouboe, var ikke i tvivl, da han i 2001 solgte vindmøllevingefabrikken for 2,2 mia. kr. »Når man går, så går man,« er altså hans helt klare konklusion.

Berlingske Tidende har talt med to virksomhedsledere, som har overtaget typiske familievirksomheder med stærk faderfigurer for bordenden. Og en »familiedirektør« som er blevet i virksomheden, selv om den har fået nye ejere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen