Berlingske Business

Gigantregning fra skattefar til GlaxoSmithKline

Medicinalkoncernen GlaxoSmithKline har fået en uventet nytårshilsen fra USAs skattevæsen. Regningen lyder på 30 milliarder kroner.

Nytårsfreden i verdens næststørste medicinalvirksomhed, britisk-amerikanske GlaxoSmithKline (GSK), blev brat brudt i går.

Topchefen Jean-Pierre Garnier måtte meddele offentligheden, at han er kommet til et gigantisk torskegilde. De amerikanske skattemyndigheder har fremsendt en uventet ekstraregning på gammel skat på over 30 milliarder kroner.

I første omgang har det amerikanske skattevæsen Internal Revenue Service (IRS) krævet omkring 15 milliarder kroner i skat for årene 1989 til 1998, men i en pressemeddelelse skriver GSKs ledelse, at der formentlig er en tilsvarende regning på vej i renter og for årene 1997-2000.

Garnier og GSKs topledelse bestrider dog at skylde pengene og har omgående appelleret til USAs skattedomstol. GSK henviser blandt andet til, at de britiske myndigheder tidligere har godkendt regnskaberne.

Tvist efter fusion
GSK blev stiftet ved en fusion for tre år siden mellem Glaxo Wellcome og SmithKlineBeecham, der i øvrigt dengang havde danske Jan Leschly som sin topchef.

Skattegælden er opstået i Glaxo Wellcome, der ligesom SmithKline Beecham var britisk-amerikansk med masser af muligheder for tvister mellem de lande, man opererede i.

GSK påstår, at den nye skatteberegning er anderledes end dem, andre medicinalvirksomheder - herunder SmithKline Beecham - er blevet udsat for, og GSK har hidtil følt sig overbevist om, at man kunne forhandle sig til rette med de amerikanske myndigheder, efter at sagens britiske undertoner for længst er forligt med de britiske myndigheder.

Langsom behandling
Børserne i England og USA reagerede i går nærmest ikke på skattesagen - måske beroligede af, at sagen med GSKs appel tidligst kan komme for retten engang i 2005-2006.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen