Berlingske Business

Genmab koketterer med aftale

Kursen på Genmabaktier gik i sprint, da selskabet i går oplyste, at Roche overtager to af selskabets stoffer. Analytikerne kritiserer selskabet for mangelfuld information.

Især de små, private investorer tog i går imod biotekselskabet Genmabs nyhed om, at Roche overtager to af selskabets stoffer, med kyshånd. Tre timer efter fondsbørsens åbning var kursen steget med otte procent, og aktien lukkede i kurs 78,5, en stigning på 6,08 procent.

Men begejstringen hvilede på et tyndt grundlag, for Genmabs fondsbørsmeddelelse var blottet for detaljer.

»Genmab sender et positivt signal om, at Roche finder deres antistoffer attraktive. Men nyheden er umulig at værdiansætte med de få oplysninger, som fondsbørsmeddelelsen indeholder,« siger Hanne Leth Hillman, analytiker i Gudme Raaschou.

Ifølge Genmabs administrerende direktør Lisa N. Drakeman er aftalen et udtryk for et udbytterigt samarbejde md Roche.

»Udvælgelsen af disse antistoffer som kliniske produktkandidater understreger Genmabs dygtighed til at udvikle antistof produktkandidater samt Roches evne til at identificere valide sygdoms-targets,« siger hun.

Analytikerne kritiserer Genmab for at fortælle markedet, at en vigtig aftale er indgået, men at holde mund med, hvilken sygdom, stoffet skal bruges imod, hvilken tidsplan, man arbejder med og om samarbejdet udløser milepælsbetalinger. Det gør det umuligt at forholde sig til aftalens reelle værdi, lyder det fra analytikerne, som ikke var meget klogere efter telekonferencen.

Intet konkret
Genmab oplyser, at hvis alle mål nåes kan værdien af aftalen komme på på 100 mio. dollar plus royalty indtægter.

»Det har de oplyst flere gange tidligere. For mig at se var der intet konkret i meddelelsen at handle aktien op på. Men overser mange private investorer i deres iver efter at komme med om bord. Og det driver kursen op,« siger Hanne Leth Hillman

Annette Rye Larsen, analytiker i Carnegie Bank A/S, betegner samarbejdet som positivt.

»Men der er meget lidt konkret i det her. For et biotekselskab som Genmab er det vigtigt at kommunikere, mens det for Roche ikke spiller nogen stor rolle. Derfor ender meddelelsen med ikke at indeholde særligt mange relevante oplysninger,« siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen