Berlingske Business

General Motors sparer 12000 job væk i Europa.

Kontinuerligt underskud tvinger General Motors ud i voldsomme fyringsrunder i Europa i 2005.

General Motors (GM) bestyrelse skal i dag tirsdag ved et møde i Detroit tage stilling til en række nedskæringer, som kommer til at indebære, at 12000 job forsvinder i Europa. Først på torsdag ventes den endelige beslutning om en overenskomst med de faglige organisationer at blive offentliggjort.

GM forventer, at 90 procent af nedskæringsplanerne vil træde i kraft i løbet af 2005. Det vil primært være Tyskland, der bliver ramt, og det vil især vil gå ud over ledelse og ingeniører. Omkring 4000 arbejdere skal fyres fra Opels hovedfabrik i Russelsheim nær Frankfurt sammen med endnu 4000 fra Bochum-fabrikken i Ruhr-region. Yderligere forhandlinger skal endeligt afgøre præcis hvilke af GMs 10 europæiske fabrikker, der vil blive påvirket. Nyheden kommer som et hårdt slag for Tyskland, hvor arbejdsløsheden i landet ventes at nå op på fem millioner omkring jul.

Planen for nedskæringerne er blevet udarbejdet af GM Europa under ledelse af europachefen Fritz Henderson, og målet er at sænke de faste udgifter med 500 milloner euro. De 12000 fyringer svarer til en reducering på godt en femtedel af alle virksomhedens ansatte i Europa.

GM Europa har ikke har overskud siden 1999. Selvom Fritz Henderson siger, at der ikke lige umiddelbart vil blive tale om lukninger af hele fabrikker, understreger han, at det "ikke kan udelukkes" på sigt.



sbh@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen