Berlingske Business

Gang i væksten - eller nedtur?

Det er svært at spå, især om fremtiden. Alligevel og med udgangspunkt i stabler af prognoser følger her to økonomiske scenarier for det kommende år: Det glade gæt og den pessimistiske profeti.

Genvejen til en akut rygskade er ikke vanskelig at finde: Prøv at samle og derefter løfte alle de økonomiske prognoser, som banker, ministerier, organisationer og andre producerer i løbet af blot et enkelt år.

Selv om økonomerne bag de mange rapporter som regel er dygtige og ofte rammer plet med deres forudsigelser, kan de ikke forudsige alt. De kan vurdere udviklingen forkert, når de kigger ind i krystalkuglen. Eller der kan opstå uventede begivenheder, der grundlæggende ændrer på de økonomiske forudsætninger for en prognose.

Hvem kunne have forudset 11. september 2001, da terrorister brugte fly som våben mod World Trade Center i New York og Pentagon i Washington?

Ingen. Alligevel har begivenheden haft afgørende betydning for børskurserne de seneste år. Terrorangrebet satte blandt andet gang i den udvikling, som i foråret førte til krigen mod Irak, der i lang tid var en vigtig faktor for de finansielle markeder.

Og hvem kunne have forudset, at Muren i Berlin pludselig væltede i november 1989?

Ingen. Kun et år senere var DDR en parantes i historiebøgerne. Glæden over befrielsen ufortalt fik Østeuropas sammenbrud på kort sigt negativ betydning for hele Europas økonomi, fordi Tyskland i mange år på grund af den dyre genforening blev tvunget ned i gear.

Fred - og farer
I dag er stort set alle økonomer enige om, at vi næste år kan vente en stabil udvikling med en pæn økonomisk vækst.

Alligevel er der en række faresignaler, som hurtigt kan sende verdensøkonomien og dermed også den danske økonomi ud i tovene.

Berlingske Tidende har bedt tre økonomer - senioranalytiker Steen Bocian fra Danske Bank, Thomas V. Pedersen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Carsten Valgreen, chef for makroanalysen i Danske Bank - give deres udlægning af en optimistisk og en pessimistisk vurdering af den økonomiske udvikling det kommende år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen