Berlingske Business

Gammeldaws legetøj sælger ikke længere

Gammeldaws legetøj sælger ikke længere - 1
Førskolebørn interesserer sig stadig for legetøj, mens de lidt ældre udvikler voksenadfærd i deres forbrugsvaner. Arkivfoto: Claus Bech

Producenterne af elektronisk legetøj er ved at overhale Lego og konkurrenterne. Samtidig bliver målgruppen for traditionelt legetøj mindre og mindre, fordi børn udvikler voksenadfærd tidligere, end deres forældre gjorde.

Legos omsætningstab og milliardunderskud i 2000 og 2003 er langt fra enestående - de fleste producenter af traditionelt legetøj lider mere eller mindre i disse år.

Den svenske producent af trælegetøj Brio har i de første ni måneder af 2003 tabt 14 pct. af salget og er begyndt at sælge ud af forretningen. De to store amerikanske producenter Mattel og Hasbro tabte milliarder i 2000, men de ser nu ud til at have stabiliseret sig. I de første ni måneder af 2003 omsatte Mattel med Barbie, Matchbox og Fisher-Price nogenlunde det samme som året før, mens driftsresultatet steg seks procent. Hasbro har øget sit salg af spil som Trivial Pursuit og Matador med 11 pct. og driftsresultatet med 74 pct. efter ni elendige måneder i 2002, der resulterede i et milliardtab efter skat.

Leverandørerne af konventionelt legetøj er først og fremmest truet af den elektroniske verden. Salget af elektronisk legetøj er eksploderet: Allerede i 2000 udgjorde det 21 pct. af det totale salg af legetøj på verdensplan.

Verdens største leverandører af legetøj til børn er nu Sony og Nintendo. Først herefter kommer de to store amerikanske producenter af »gammeldaws« legetøj.

Tilbage til klodsen
Udenlandske brancheanalyser peger desuden på, at Lego og dets mest nærliggende konkurrenter er negativt påvirket af, at børn i dag bliver hurtigere voksne.

Ifølge den amerikanske brancheforening Toy Manufacturers of America er årene mellem 0 og 10 den periode, hvor børn køber mest legetøj. Men man skal ikke mange år tilbage, før de 0-14-årige var den primære målgruppe.

Moderne børn og unge tilegner sig et voksent forbrugsmønster i en tidligere alder end deres forældre og bedsteforældre. Og det gør de blandt andet, fordi de kan.

Priserne på alternativt underholdningsudstyr som CD-afspillere, mobiltelefoner, mountain bikes, elektroniske keyboards og fjernsyn er styrtdykket, så mange af Legos æsker i dag er dyrere end f.eks. en CD-afspiller eller en mobiltelefon.

Den britiske brancheekspert Andrew Dobbie fra Gameplan Europe vurderede allerede i 2000, at forandringerne i børns forbrug medfører, at det traditionelle legetøjsmarked gradvist er ved at udvikle sig til et førskole-marked med det primære salg rettet mod børn mellem 0 og 6 år.

Og det er netop det marked, Lego vil satse helhjertet på ved at gå tilbage til den oprindelige, firkantede plasticklods til børn i førskolealderen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen