Berlingske Business

Gamle møbler er penge værd

Sjældne møbler af danske kunstnere kan være en formue værd, især hvis de er forsynet med originale stempler og udfærdiget i moderigtige farver.

Gamle danske møbler kan være en formue værd. Det gælder især, hvis man har held eller evner til at finde sjældne og unikke eksemplarer.

Det kan lade sig gøre med Poul Kjærholm stole, taburetter og borde. Her skal man jagte eksemplarer, der er præget med et firkantet logostempel fra E. Kold Christensen, som var den oprindelige producent frem til 1982, da Fritz Hansen tog over.

Finder man Kjærholm møbler med dette logo på, kan prisen stige mange gange, fortæller Peter Beck, der er ansvarlig for moderne møbler hos auktionshuset Bruun Rasmussen.

For nylig solgte Bruun Rasmussen tre af Poul Kjærholms foldetaburetter, der kaldes for »PK 91«.

»Én af disse taburetter var uden logostempel fra Kold Christensen. Den gik for 8.500 kroner. Men de to andre, som havde det eftertragtede stempel, blev solgt for 29.000 kroner og hele 44.000 kroner,« fortæller Peter Beck.

Også når det drejer sig om stole, eksempelvis de for tiden så efterspurgte »PK 22«, er der penge at tjene, hvis man kan opsnuse dem med et Kold Christensen-stempel.

»Med dette mærke vil en sådan stol kunne sælges for nok 10.000-12.000 kroner. Uden mærket vil prisen typisk være mellem 6.000 og 8.000 kroner, hvis det er tale om sort læder. Men prisen på særligt sjældne eksemplarer kan komme langt højere op, og for tiden er de mest eftertragtede modeller dem med cognacfarvet læder,« siger Peter Beck.

Fra ny koster en »PK 22« stol mere end 22.000 kr. i naturlæder, mens udgaven med peddigrør ligger tæt på de 15.000 kroner. Spise- eller kontorstolen »PK 9« koster også i nærheden af de 22.000 kroner, mens et »PK 65« bord med rustfrit stålstel fra 1979 koster fra 18.600 kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen