Berlingske Business

Gæmelke kræver stop for skandaler i landbruget

Dansk Landbrugs formand, Peter Gæmelke, er træt af de mange landbrugssager i medierne. Hvis ikke erhvervet selv får gjort op med problemerne og får vendt stemningen i befolkningen, så truer det hele landbrugets eksistens, mener han.

I et interview med LandbrugsAvisen maner Gæmelke til selvjustits og genskabelsen af en landbrugsproduktion, der i højere grad end nu er i orden rent moralsk.

- Det er for galt, at vi i erhvervet har så mange negative historier. Når man for eksempel taler om skuldersår hos 12 procent af søerne, så har vi generelle problemer, som vi ikke kan leve med. Det bliver hovedopgaven i 2004 at få gjort op med de mange sager. Vi bliver nødt til at have befolkningens accept af vores produktionsforhold, hvis vi skal have lov at være her. Vi har ikke brug for flere kontrollanter. Der må og skal være den enkelte landmand ude på den enkelte gård, der har ansvaret for, at produktionen foregår etisk og moralsk forsvarligt, siger Gæmelke.

Mens han mener, landbruget har grund til stolthed over resultaterne på miljøområdet, så er han langt mere bekymret over dyrevelfærden.

- Vi arbejder med levende dyr, og det er vi nødt til at tage ekstremt alvorligt. De mange sager viser desværre, at det ansvar er det ikke alle, der lever op til, siger Gæmelke./ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen