Berlingske Business

Gaardbo fik halvandet år i Lundbeck

Den tidligere TV-stjerne Jens Gaardbo vil hellere være selvstændig end kommunikationsdirektør hos lykkepille-producenten Lundbeck.

Interview

Hvad er meningen?

»Den er god nok. Jeg stopper 1. april. Men jeg laver mit eget firma, og jeg skal stadig arbejde for Lundbeck. Jeg har lavet en forretningsaftale med Lundbeck om, at jeg skal levere kommunikationsydelser i 2004 og 2005«.

Men du har jo et fint job. Hvorfor trække sig fra det?

»Det sker også tidligere, end jeg havde tænkt mig. Men da jeg afleverede min kommunikationsstrategi for Lundbeck for nogle uger siden, gik det op for mig, at jeg enten skulle videre nu eller binde mig i flere år for at implementere strategien.«

Hvor brugbar vil strategien være for din efterfølger?

»Det er et åbent spørgsmål. Men det ligger til højrebenet at indføre den, hvis man vil.«

Hvis du nu var på vej ind i en virksomhed som kommunikationsdirektør. Ville du så selv overtage din forgængers strategi?

»Hvis jeg var enig i den, så ja.«

Det var Erik Sprunk-Jansen, der hyrede dig. Hvilken rolle har Lundbecks chefskifte spillet i forhold til din beslutning om at gå af?

»Jeg kan sige til dig helt uden løgn, at mit samarbejde med og forhold til Claus Bræstrup vil jeg karaktere som fremragende. Jeg er meget glad for at arbejde sammen med ham, og det er mit indtryk, at det er gensidigt.«

Men alligevel forlader du virksomheden?

»I min stilling er man her full-time - ellers er man her ikke. Jeg har længe tumlet med en plan om at blive selvstændig. Jeg går nu, fordi jeg ikke kunne blive siddende og vide inderst inde, at jeg gerne ville have mit eget firma. Jeg følte, at det andet var mere tillokkende. Det var et spørgsmål om at vælge mellem godt og endnu bedre.«

Lundbeck har længe været i modvind i pressen. Er det årsagen til, at du stopper?

»2003 var et hårdt år for en ny mand. Det var syv-otte måneders uafbrudt bombardement. Men nu har jeg det bedre end nogensinde, og der er skabt ro om virksomheden. Jeg er overbevist om, at det pres, jeg har været udsat for, giver mig noget at bidrage med på erhvervsfronten. Vores forsvar mod kopi-producenterne har givet nogle plagsomme overskrifter. Men det er ved at være overstået. Samtidig har jeg overdraget Lundbeck en strategi for mere sikker kommunikation. De ting vil gøre 2004 til et godt år for Lundbeck.«

Når topfolk stopper, er det som regel sådan, at man aftaler at tale pænt om hinanden, og så laver man en aftale om konsulentarbejde, som indebærer en flot løn...

»Ja, men i det her tilfælde er der tale om en ren forretningsaftale. Der er ikke noget håndtryk overhovedet. Jeg får ikke en krone, hvis jeg ikke leverer de ydelser, vi har aftalt. Eftersom jeg selv siger op, kan jeg ikke forvente at få penge med mig.«

Hvad med din optionsordning?

»Jeg ved ikke, om det er offentligt. Men jeg er omfattet af den ordning, der gælder for Lundbecks øverste ledelse.«

Og den regner du vel med at tage med dig?

»Ja.«

Hvilke opgaver regner du med at lave i dit firma?

»Jeg skal lave en »corporate movie« om Lundbeck.«

Det kan du vel ikke bruge knapt to år på?

»Nej, men jeg skal også lave en stor del af de opgaver, jeg hidtil har udført for Lundbeck som fastansat.«

Var det ikke noget at vende tilbage til TV-mediet?

»Man kunne sagtens forestille sig, at TV-koncepter og formidling kunne være noget for mig. Men jeg har ingen ambitioner om selv at gå på skærmen eller lave nyhedsjournalistik.«

Helt ærligt - du har kun været i Lundbeck i 15 måneder, og nu render du af gårde. Er du ikke bange for, at du vil blive betragtet som et tudefjæs, der er blevet skræmt at lidt modvind?

»Hvis tudefjæs skulle betyde, at jeg går fordi jeg var ked af noget, så er det forkert. Men det er korrekt, at jeg forlader Lundbeck tidligere, end jeg selv havde regnet med. Men jeg har truffet beslutningen, fordi jeg har en ide om at blive selvstændig, og jeg kan ikke stå for fristelsen for at realisere den.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen