Berlingske Business

Fyret efter spam-raseri

Fyret efter spam-raseri - 1
"Spam rage" er den sindsstemning, man kommer i, når spammeriet går for vidt. Foto: Steffen Ortmann/Scanpix

En amerikansk journalist har fået sin rasende opringning til en spammer offentliggjort på nettet, og sagen har sat spot på "spam rage", der spås at blive for bredbåndet, hvad trafikraseri er for motorvejene.

Sidst i november ringede den amerikanske radioreporter Rachel Buchman til firmaet www.laptoplobbyist.com og lagde sit navn og arbejdstelefonnummer på den automatisk telefonsvarer. Før hun nåede at lægge på, røg kæden af og hun fortsatte med at sige, hvad hun i virkeligheden havde på hjerte:

"I er onde, skrækkeelige mennesker. I er forfærdelige. I repræsenterer forfærdelige ideer. Gud hader jer. Han vil slå jeres børn ihjel. I skulle allesammen brænde i helvede. Hejhej."

I dag er Buchman fyret fra sit job og er blevet symbol på et nyt fænomen, "spam rage". Et raseri, der udløses af de mange uvelkomne e-mails i postkassen.

Den fyrede Rachel Buchman ringede egentlig bare for at blive slettet af en mail-liste, så hun ikke længere ville modtage e-mails med tilbud om at få sendt faxer til repræsentanter i kongressen og senatet samt andre folkevalgte om et antal udvalgte emner.

LaptopLobbyist.com er erklæret højreorienteret og kalder sig "America's First and Foremost Online Conservative Community". Ifølge Buchman ringede direktøren for organisationen et par dage efter til hendes mobiltelefon og sagde, at han arbejde på at få hende fyret fra radiostationen WHYY og havde sendt en optagelse med hendes besked til folk både på og uden for hendes arbejdsplads.

Lobby-arbejdet lykkedes og Rachel Buchman blev fyret. Hun skriver i en kommentar til sagen i denne uges Philadelphia Weekely, at hun tilbød at give en offentlig undskyldning. Og hun undskylder flere gange i sin kommentar for den sårende og uoverlagte telefonbesked, som blev affødt af afmagtsfølelse over ikke at kunne komme af den p... e-mailliste, som hun ikke havde bedt om at komme på i første omgang.

Sidste år i november gik en califonisk mand endnu mere amok end Buchman i en tilsvarende sag, skriver Wall Street Journal i mandagsavisens kommentar til den seneste Spam Rage-sag.

Han truede en spam-mailer med aflivning ved en række metoder, herunder miltbrand-sporer, is-syl og borehammer, hvis ikke virksomheden holdt op med at tilbyde ham en penisforlængelse.

Den hidsige californier forklarede til CNN, at han startede med at gå ind på firmaets hjemmeside og bede om at komme af mail-listen.. Derefter eskalerede sagen, og "I sort of lost my cool at that point."

Det mest mærkelig er dog, skriver Wall Street Journal, at der ikke er flere tilfælde af spam rage som Buchman og den califoniske fyr, der mistede sin cool. De kom jo bare til at sige og gøre det, vi allesammen tænker, når postkassen endnu en gang er fyldt med tilbud på v*i*a*g*r*a, penisforlængere, næsten-ægte Rolex-ure, villige skolepiger og alt det andet, der så vanskeligt kan passes ind i en travl arbejdsdag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen