Berlingske Business

Fusions-bølge ebber ud

Tiden for de store fusioner i medicinalindustrien rinder ud, mener Eli Lilly-topchef.

Mega-fusionernes æra i den internationale medicinalindustri er forbi.

I stedet etableres i stigende grad samarbejder på kryds og tværs af sundhedsindustrien, fastslår den europæiske topchef for amerikanske Eli Lilly, Richard Pilnik, i et interview med Berlingske Tidende.

»Man kan ikke sige med sikkerhed, at der ikke vil finde flere fusioner sted, men tendensen med opkøb og fusioner fra industriens største er et overstået kapital. Til gengæld tror vi meget på partnerskaber og alliancer, og i dag har vi over 100 sager, hvor vi arbejder sammen med små biotekselskaber eller med andre selskaber om markedsføring,« siger Richard Pilnik.

Blandt andet har Eli Lilly allieret sig med Tysklands største medicinalselskab, Boehringer Ingelheim, om markedsføringen af lykkepillen Cymbalta uden for USA for at få maksimal gennemslagskraft på det globale marked for depressionsmedicin.

Aktieværdi ændrer sig ikke
Richard Pilnik hæfter sig desuden ved, at den samlede markedsværdi for de fusionerede selskaber ikke har ændret sig trods sammenlægningerne: »Årsagen til fusionerne og opkøbene har været at kunne højne produktivitet, og altså skabe en mere profitabel forretning, ligesom det har været at få tilført nye produkter eller forskningsprojekter. Men én ting springer i øjnene, og det er, at aktieværdien på de virksomheder, der har fusioneret, generelt ikke har ændret sig nævneværdigt efter fusionerne,« siger han.

Derfor er det forskning og ikke fusioner, som skal sikre fremgang for medicinalindustriens globale giganter. Nye tal viser, at den globale medicinalindustri årligt poster 800 mio. dollar i forskningsprojekter, hvoraf kun ét ud af 5.000 projekter ender på markedet.

»Vi har fokuseret meget på produktivitet i vores pipeline, så på grund af vores nuværende pipeline forventer vi at kunne vedblive med at være os selv og være selvstændige. De fleste fusioner er jo sket umiddelbart efter, at de involverede selskaber har mistet patentet på deres største produkter,« siger Richard Pilnik.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen