Berlingske Business

Fuglesyge kan koste Asien milliarder

Hvis fugleinfluenzaen breder sig, har vi en ny SARS-situation, advarer eksperter.

Hvis fugleinfluenzaen rigtigt griber fast i det asiatiske kontinent, skal den økonomiske skade måles i mange milliarder, advarer Asian Development Bank. Indtil videre er kun fattige landarbejdere blevet smittet i direkte kontakt med kyllinger. Men hvis smitten muterer - hvad den slags gør - og begynder at sprede sig direkte fra menneske til menneske, har vi en ny SARS-situation, der atter vil ryste Asiens økonomier, advarer udviklingsbanken.

»Hvis influenzaen skaber en angst for at rejse, som det skete med SARS, kan tabene i turist- og andre industrier nå et tocifret milliardbeløb i dollar,« siger cheføkonom Jean-Pierre Verbiest i en erklæring.

SARS-epidemien dræbte 800 og smittede 8.000 - relativt beskedent antal i en så tæt befolket og så enorm del af verden. Men den økonomiske smitte var langt større, da folk i forsøget på at undgå hinandens potentielle smitte holdt sig væk fra hinanden og dermed sendte økonomien i dybfryseren.

Ouverturen til fugleinfluenzaen minder lidt om SARS. Først prøvede de thailandske myndigheder at dække over epidemien, så virusen rigtigt kunne bide sig fast. Nu står myndigheder og forskere famlende over for bekæmpelsen.

Til gengæld er lektien fra SARS ikke gået sporløst henover kontinentet, og eksperter vurderer, at myndighederne ved en egentlig epidemi kan bruge læren fra SARS til hurtigt at få kontrol med sygdommen - selv om dette ikke vil afholde turister og erhvervsfolk fra at blive væk.

I går afholdt de ti lande, der hidtil er berørt af sygdommen et stort fælles møde, hvor man blev enige om en række konkrete samarbejder og forskning og sygdomsbekæmpelse.

»At inddæmme sygdommen vil kræve et tættere samarbejde mellem regeringer, lokalsamfund og erhvervsliv gennem regionalt og internationale organisationer og andre mekanismer,« sagde Thailands udenrigsminister Surakiat Sathirathai efter mødet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen