Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Frygt for hackere under Formel 1 løb

Formel 1 verdenen ser med spænding frem til genintroduktionen af en teknologi, som teoretisk gør det muligt for fremmede at overtage kontrollen over en Formel 1-vogn midt i løbet.

Formel 1-sæsonen 2002 åbnes søndag med Grand Prix'en på Albert Park-banen i Melbourne i Australien. For første gang i ni år må vognene udstyres med såkaldt bi-direktional telemetri, eller gensidig kommunikation mellem vognen og pitten, som gør det muligt for teknikerne at finjustere indstillinger af fx olieforbrug, mens vognen er i fuld fart.

Telemetrien bruges allerede i dag til at sende data fra vognen og til pitten. På Williams-teamets hjemmeside kan man se en simulation af den type data, der typisk hentes hjem under et løb.

Det nye for denne sæson ligger i signalerne den modsatte vej, fra pitten til vognen. Tovejskommunikationen blev forbudt i 1993, men nu får den en chance igen.

Radiosignalerne sendes til en stor antenne, der ligger omkring vognen, og det er muligheden for, at hackere kan overtage eller omdirigere denne datastrøm, der bekymrer holdenes teknikere.

"Hvis et holds telemetri-system ikke er ordentligt kodet, er der en risiko for falske signaler," siger Williams-temaets ledende tekniker Sam Michael til det australske dagblad Sydney Morning Herald.

Jordan-teamets cheftekniker Gilles Flaire går så vidt som til at sige, at der er en reel risiko for en katastrofe fremkaldt af hacker-angreb ved søndagens Grand Prix i Melbourne.

"Hvis nogen falder over det signal, der blokerer alle funktioner i vognen, så både kan og vil det forårsage en katastrofe," siger Jordan-teknikeren.

De fleste teams siger dog, at deres signaler er meget vel krypterede.

"Det gør signalerne vanskelige at overvåge, men det er stadig let at forstyrre kommunikationen mellem vogn og pit, og evt. helt forhindre data i at nå frem," siger Gilles Flaire, der har en fortid i den franske efterretningstjeneste.

Sidste år introducerede Formel 1-sporten en række elektroniske hjælpemidler, herunder automat-gear og traction control. Mange hold oplevede begyndervanskeligheder med den nye teknik, og Gilles Flaire frygter, at det samme kommer til at gøre sig gældende med den tosidige telemetri.

Hvad falske signaler konkret kan betyde, bliver der kun gisnet om, men måske bør man håbe, at forhåbningsfulde hackere er startet med at hacke sig en version af spillet F1 2001 og har øvet sig længe og grundigt på Melbourne-banen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen