Berlingske Business

Frit valg til PFAs kunder

PFAs kunder skal have mulighed for at vælge mellem puljer med forskellige aktieandele.

Afkastet var pænt - men alligevel kunne der godt have været mere gang i butikken hos PFA det forløbne år.

»Vi var nede at suge gulvvand i 2001, men nu er vi klar til at kæmpe om markedsandele igen,« lød det fra PFAs direktør, Henrik Heideby, da han fremlagde pensionsvirksomhedens regnskab.

Investeringsafkastet på 6,5 pct. er blandt markedets bedste, mens en vækst i præmieindtægterne på 8,5 pct. er klart dårligere end de fleste konkurrenters vækst.

»Vi har brugt de sidste år til at konsolidere os efter det katastrofale 2001,« lyder forklaringen fra Henrik Heideby, der brugte pressemødet til at lancere et nyt produkt - PFA DitValg - som skal være med til at erobre de tabte markedsandele tilbage for PFA.

Som de andre pensionsvirksomheder har PFA en lang række ordninger - hos PFA er det mere end 60 pct. af kundernes kapital - der sikrer opsparerne et årligt afkast på minimum 4,5 pct.

Et så højt afkast betyder, at PFA er nødsaget til at investere forholdsvist langt mere i obligationer end i aktier, fordi obligationerne giver et noget mere stabilt afkast.

Lille aktieandel
PFA har »kun« omkring ni pct. af formuen investeret i aktier, og da de fleste unge opsparere ønsker en større aktieandel, fordi erfaringerne viser, at de set over en lang periode giver et højere afkast end obligationier, er der indbygget et modsætningsforhold mellem unge og ældre opsparere i de eksisterende rentegaranti-ordninger.

PFAs svar på denne udfordring er, at kunderne i puljer kan vælge mellem aktieandele på mellem 10 og 40 pct. med en garanti mod tab. Opsparingen forøges med markedsrenten, som tilskrives kontoen, og underskud udjævnes af fremtidige overskud.

PFAs nye tiltag kommer på gaden i maj. Og næste år skal PFA DitValg udbygges yderligere således, at kunderne får endnu mere frit valg blandt en række ydelser - netop frit valg har været et højt profileret politisk ønske.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen