Berlingske Business

Fremtid på spil for Chr. Hansen

2004 kan blive et skæbneår for den danske ingredienskoncern Chr. Hansen. Datterselskabet ALK Abelló skal frasælges, og herefter er Chr. Hansen en oplagt opkøbskandidat.

Chr. Hansen bliver en lækkerbisken for større konkurrenter, når datterselskabet ALK Abelló - efter planen - bliver udskilt og børsnoteret senere i år eller til næste år.

Som en rendyrket ingredienskoncern vil Chr. Hansen være en meget attraktiv opkøbskandidat for eksempelvis Danisco.

»I sidste ende er det aktionærerne, der bestemmer vores fremtid. Men intet indikerer, at vi skulle have behov for at slå os sammen med andre for at klare os,« siger Chr. Hansens adm. direktør Erik Sørensen.

Efter fraspaltningen af ALK Abelló er det op til Chr. Hansens hovedaktionær, Lundbeckfonden, der ejer 35 procent af Chr. Hansen, og som sidder med flere end 64 procent af stemmerne i selskabet, at afgøre fremtiden for den danske ingredienskoncern.

Men fonden har i dag ikke planer om at sælge sine aktier i Chr. Hansen.

»Når og hvis der sker en adskillelse, kan jeg ikke forestille mig en situation, hvor vi ikke er aktionærer begge steder,« siger Arne Villy Jensen, Lundbeckfondens formand.

Hos Danisco ønsker investor relationschef Michael von Bülow ikke at kommentere udsigten til Chr. Hansen som et mindre men rendyrket ingrediensfirma på børsen.

Danisco solgte sidste år fødevareingredienser for ni milliarder kr., men har en ambition om at øge salget til 14 milliarder i 2005. Et mål, der kun kan indfries gennem opkøb af virksomheder.

Michael von Bülow konstaterer dog, at de gør et godt stykke arbejde ude hos Chr. Hansen og erkender, at de to ingrediensforretninger passer godt sammen, når man ser på deres forskellige produktområder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen