Berlingske Business

France Telecom på indisk bølge

France Telecoms topchef Thierry Breton strømliner butikken og ansætter inderen Sanjiv Ahuja som chef for Orange. Mobilkonkurrenten Vodafone har også indisk topchef.

PARIS

Indien er ikke bare helt i front, når det gælder outsourcing af servicefunktioner fra vestlige virksomheder. Det store asiatiske land er også leveringsdygtigt, når det gælder topledere til vestlige virksomheder i den stærkt konkurrenceprægede telekommunikationssektor.

I går udpegede France Telecom således den 47-årige Sanjiv Ahuja, der er ingeniøruddannet på Delhi University, til topchef i mobilselskabet Orange. Dermed har to af Europas største mobiltelefonselskaber nu indiske topchefer. Hos Vodafone er det nemlig 49-årige Arun Sarin, der er uddannet på Indian Institute of Technology, der fører ordet.

Udskiftningen i Paris af den hidtidige Orange-chef, amerikaneren Solomon Trujillo, var ventet af markedsiagttagere.

Ifølge France Telecom har Trujillo, der får status af rådgiver, selv peget på Ahuja som sin efterfølger i forbindelse med den store omstrukturering af France Telecom-butikken, som Thierry Breton er i gang med.

Breton overtog for halvandet år siden France Telecom, som dengang var stærkt forgældet og forretningsmæssigt vanrygtet. Thierry Breton har siden arbejdet på at købe mindretalsaktionærer ud af først mobilselskabet Orange og siden af internet-selskabet Wanadoo.

France Telecoms nye struktur består af fem kommercielle divisioner:

Salg til virksomheder.

Salg til private på hjemadressen: Fastnettelefoni og ADSL-forbindelser. Altså Wanadoo. Her skal nye tjenester (TV, video og billedtelefoni) via højhastighedsforbindelserne kompensere for nedgang i indtægterne på fasttelefoni.

Salg til private, når de er mobile: Mobiltelefoni osv. Altså Orange.

En division til fransk salg og service.

En international division.

Kursen på France Telecom er mere end fordoblet siden Thierry Bretons tiltrædelse i efteråret 2002, og den steg ligeledes pænt i går ovenpå nyheden om chefskiftet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen