Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Fra maoist til metro-millionær

Fra maoist til  metro-millionær - 1
»Jeg var bare en journalist, som fik en ide, og så havde vi modet til at forvalte det,« fortæller Robert Brunerhielm om det projekt, der mere end noget andet, gjorde ham verdensberømt og millionær: lanceringen af Metro. Foto: Tina Holmberg

Robert Braunerhielm er manden, der fik ideen til gratisavisen Metro. Nu er han klar til comeback med sit nye globale aviskoncept Rodeo.

USA var den imperialistiske fjende, og bombningerne over Hanoi i julen 1972 var det rene tortur.

Robert Braunerhielm har ikke glemt, hvad det var, han stod for. Den gang i 70erne, hvor han var aktiv på den yderste venstrefløj i Sverige og med stolthed bekendte sig som maoist og var medlem af Sveriges Kommunistiske Parti.

»Der findes ikke så meget tilbage af maoisten, men jeg har ikke glemt, hvad jeg kæmpede for den gang. Det hele udsprang af Vietnambevægelsen i Sverige. Man reagerede på USAs folkemord i Vietnam, og det ene førte så videre til det andet. Jeg synes stadig USAs krig var en fejl,« fortæller Robert Braunerhielm fra Stockholm, hvor han netop nu er ved at gøre comeback som bladentreprenør.

For ni år siden gjalt det gratisavisen metro, som i dag læses af 13 mio. mennesker dagligt i 16 lande. Den historie kommer vi tilbage til. Denne gang drejer det sig om den nye gratisavis Rodeo om livsstil og mode, som foreløbig fås i Stockholm og 11 italienske byer, men som efter planen om få år vil være at finde i alverdens storbyer.

»Med udviklingen i Østeuropa og murens fald, så har man set, at den kommunistiske model ikke fungerede, og at det ikke var noget at kæmpe for. Men det betyder ikke, at jeg er blevet højre-radikal. Jeg føler mig temmelig apolitisk. Men det er klart, at når man tjener mange penge, så påvirkes man af det. Jeg har dog stadig mine retfærdighedsidealer. At man skal kæmpe for dem, som behandles uretfærdigt. Og det uanset om det er på arbejdspladsen, i samfundet eller internationalt.«

Modsætningsfyldt baggrund
Robert Braunerhielm har en yderst flerkulturel og modsætningsfyldt baggrund bag sig. Han er ud af en adelig slægt og i dag medlem af Riddarhuset, som er hjemsted for den svenske adel. Som barn voksede han op i et højborgerligt miljø - dels i forstaden Danderyd og dels i Wien, hvor faderen arbejdede som ambassadesekretær i godt fire år i 1950erne.

Blandt nogle af de stærkeste barndomsminder er Sovjetunionens invasion i Ungarn i 1956, som han oplevede sammen med ungarske flygtninge hos Røde Kors i Wien, hvor hans mor var engageret. Som diplomatbarn blev han desuden involveret i Cubakrisen i 1962 og påvirket af faderens stærke USA-sympatier. Klare liberale værdier lå ham altså dybt på sinde og var hele fundamentet for hans opvækst.

Ikke desto mindre meldte han sig i 1960erne ind i Vietnambevægelsen og Sveriges Kommunistiske Parti (SKP). Samtidig påbegyndte han studier i både socionomi og marxisme på univerisitetet. Og måske mest symbolsk for hans oprør med sin egen historie og tilhørsforhold til overklassen, valgte han at tage skridtet fuldt ud og proletarisere sig på opfordring fra det kommunistiske parti og tage job blandt arbejderklassen. Efter en kort periode hos Gustavsberg, hvor han samlede toiletter, blev han trykkeriarejder på boulevardavisen Expressen, hvor han belærte kollegaerne om den rette politiske tro.

Hurtig karriere
Grundet allergi måtte han dog holde op på trykkeriet og søgte i 1981 ind på journalisthøjskolen. Inden han var færdiguddannet fik han arbejde på en lokalredaktion hos Dagens Nyheter og herefter tog karrieren hurtigt fart samtidig med, at den politiske udvikling i verden banede vejen for hans tilbagevenden til den borgerlige klasse.

»Jeg var bare en journalist, som fik en ide, og så havde vi modet til at forvalte det,« fortæller Robert Brunerhielm om det projekt, der mere end noget andet, gjorde ham verdensberømt og millionær: lanceringen af Metro. Ideen udviklede han i 1989 sammen med journalistkollegaen Pelle Anderson, som han den gang arbejdede sammen med på Dagens Nyheter. Det tog dog tre år før de henvendte sig til SL - Storstockholms Lokaltrafik - som fluks var fyr og flamme. Svenska Dagbladet, som var tænkt til finansieringen, sagde dog nej, hvilket bladet siden har ærgret sig gul og grøn over. I stedet gik Robert og Palle videre til den nu afdøde mediemogul fra Kinnevik-koncernen, Jan Stenbeck, som straks tændte på ideen. Forhandlingerne tog dog to år, og først den 13. februar 1995 kom første nummer af Metro på gaden.

Mangemillionær
Robert Braunerhielm ejede i starten 20 pct. af Metros aktier og lavede en fantastisk »deal« med Stenbeck, som indebar, at han i år 2000 skulle købes ud, og betalingen skulle stå i selskabets værdi anno 1999. Selv havde han i starten ingen ide om, hvad Metro siden skulle udvikle sig til. Men i 2000 blev han øjeblikkelig mangemillionær. Og uden økonomisk behov har han nu kastet sig ud i lanceringen af den ny gratisavis Rodeo, som ser det ud til at blive en ny guldåre.

»Jeg er sådan en type, der holder af at starte nye projekter, men som ikke holder af at forvalte dem. Om tre år håber jeg derfor på at kunne sælge Rodeo for 300 mio. kr. Og forhåbentlig kan jeg så finde på endnu et nyt medieprojekt - inden jeg skal pensioneres.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen