Berlingske Business

Fra katastrofe til overskud

Efter katastrofen i 2002, da Türk Tuborg led et tab på 100 mio. kroner, er der nu et pænt overskud i det tyrkiske selskab.

Det var i sommeren 2001, at Carlsberg købte aktiemajoriteten i det tyrkiske bryggeri Türk Tuborg af Yasar Holding for godt en halv milliard kroner. Den hidtidige ejer havde udsultet virksomheden i mange år, og Türk Tuborg var en svag nummer to på markedet. Der var hverken investeret tilstrækkeligt i de rigtige ølmærker eller produktionen.

Tyrkiske Efes var den store spiller på markedet. Carlsberg overtog således et selskab, der havde kapacitet til at forsyne halvdelen af det tyrkiske marked, men Türk Tuborg havde kun en markedsandel på 22 procent. Derfor blev der indledt en kraftig markedsføring og priskrig mod Efes for at stoppe tilbagegangen.

I 2002 fik den administrerende direktør i Türk Tuborg, Ercüment Berilgen, imidlertid silkesnsoren, fordi han ruttede rigeligt med markedsføringspengene. Han overskred ganske enkelt grænsen for, hvad Carlsberg ønskede at bruge på fodboldsponsorater, bl.a. på den kendte klub Galatasaray.

Carlsberg fik også en grim start i Tyrkiet på grund af den økonomiske krise, ikke mindst fordi der var store valutatab på lån.

Styr på forretningen
Koncernledelsen i København fandt det nødvendigt at investere i modernisering af produktionen og effektivisering af administrationen.

»Vi indsatte en dygtig administrerende direktør, fik ny marketingdirektør og økonomidirektør og satte Carlsbergs egne produktionsfolk ind,« siger koncernchef Nils Smedegaard Andersen.

Et par hundrede medarbejdere - 25 procent - blev afskediget. Salget af Tuborg-øl som mærkevare blev øget på bekostning af billig øl samtidig med, at rabatterne til kunderne blev skåret ned.

Türk Tuborg fik lavere omkostninger, bedre styr på forretningen og bedre priser. Og det har øget indtjeningen kraftigt, men der er lang vej endnu, før overskuddet før skat når op på 150 mio. kr. årligt.

Carlsberg har i dag godt 95 procent af aktierne i selskabet Türk Tuborg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen