Berlingske Business

Fra Billund til Struer

Der er forskel på stor omsætningsnedgang i Billund og i Struer, erfarer Bang & Olufsens nye chef, der har været begge steder.

PROFIL

Bang & Olufsen-chefen Torben Ballegaard Sørensen må knibe sig selv i armen, når han i dag læser morgenavis og ser de formentlig forbavsende venlige omtaler af et halvårsregnskab med en omsætningsnedgang på 17 procent.

Så sent som i sidste uge så Torben Ballegaard, der fylder 53 år om et par uger, katastrofeoverskrifter om en bare lidt større omsætningsnedgang hos Lego (25 procent), og hans sidste job inden Bang & Olufsen var netop hos Lego, hvor han fra 1996 stod for introduktion på rekordtid af nye succesprodukter som Lego Mindstorms.

Men han tabte i magtkamp med den tidligere B&O-finansdirektør Poul Plougmann, fik en fratrædelsesordning og blev fire måneder senere udvalgt som Anders Knutsens afløser i som topchef Struer.

Ballegaard er ingen mediestjerne, men han skabte sig lynhurtigt respekt i Struer, da han særdeles grundigt gik ind i tingene og lavede sin opfølgning på Anders Knutsens redning af Struer-virksomheden, der for 12 år siden var på gravens rand.

Stanford og Harvard
Han var særdeles velpåklædt til opgaverne hos både Lego og Bang & Olufsen, for det var hans yndlingsvirksomheder som dreng i Århus, hvor han legede med Lego og selv byggede højttalere.

Han blev uddannet som cand.merc. og efteruddannede sig internationalt, bl.a. på et af verdens førende teknologiuniversiteter Stanford i Californien. Han har såmænd også undervist på lige så toneangivende MIT og Harvard i Boston.

En periode var han udstationeret i Los Angeles for den grafiske virksomhed CCI, der laver IT-udstyr til aviser og blade, og han blev senere det succesrige selskabs Europa-direktør.

Han kom til Lego i 1996, hvor han ud over Mindstorms stod for virksomhedens indtog på internettet, og specielt gjorde han sig bemærket som en moderne leder, der i lang tid havde ejeren Kjeld Kirk Kristiansens opmærksomhed.

»Han favner bredt, har god forståelse for menneskene i processen og går selv i front. Det giver indtryk af en mand med magnetisk udstråling, og samtidig er han en gæv jyde, så han kan ikke undgå at blive en succes,« sagde den headhunter, der havde fundet ham, anonymt til Berlingske Tidende ved udnævnelsen.

Torben Ballegaard, der er gift med en laborant og far til to piger, er også jysk i sin selvkritik.

»Det kan sommetider gå lidt for hurtigt«, mener han - men nu ser det ud, som om aktiemarkedet har målt det med hastigheden til at være i orden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen