Berlingske Business

Forvirring om formandspost

Kunstindustrikoncernen står i et ledelsesmæssigt vakuum efter fyringen af bestyrelsesformanden.

Samtidig med, at dansk kunstindustris flagskib Royal Scandinavia fortsat kæmper med store økonomiske problemer, skal der nu efter fyringen af den tidligere Lego-direktør Poul Plougmann som formand tørres op i ledelsen.

Ifølge direktør Christian Frigast fra Axcel vil der først blive udpeget en ny bestyrelsesformand for Royal Scandinavia i forbindelse med den ordinære generalforsamling i januar 2005.

Magtkamp
Uroen i Royal Scandinavia kulminerede i slutningen af sidste uge efter en noget kulørt magtkamp mellem formanden gennem de seneste to år og direktionen bestående af Flemming Lindeløv og Erik Jensen. Udgangen på denne magtkamp blev, at Axcel øjeblikkelig fyrede formanden Poul Plougmann.

Ejerne valgte således at støtte direktionen og skille sig af med bestyrelsesformanden, der åbenlyst var træt af direktionens manglende initiativ med hensyn til tempoet i de bebudede frasalg. Bl.a. mangler Royal Copenhagen, Holmegaard, Kosta Boda og Orrefors stadig at blive solgt.

Efter et kontant udspil fra Poul Plougmann over for Axcel stod Flemming Lindeløv til fyring. Og ifølge Dagbladet Børsen støttede Axcel i første omgang denne afskedigelse, men skiftede så standpunkt.

Bestyrelsesformand Poul Plougmann var gået til ejerne med krav om, at de drog konsekvensen af, at Royal Scandinavias direktion, dvs. Flemming Lindeløv og Erik D. Jensen, ikke levede op til hans krav og forventninger.

»Det har jeg selvfølgelig diskuteret med ejeren, uden at komme nærmere ind på, hvad konsekvenserne skulle være,« siger Poul Plougmann i dag til Berlingske Tidende.

Hvad han mente med konsekvenserne for Flemming Lindeløv og Erik Jensen, ønsker han ikke at gå i detaljer med.

»Jeg vil ikke kommentere det yderligere. Jeg respekterer de beslutninger, ejeren har truffet. Ejeren valgte at støtte direktionen i Royal Scandinavia. Jeg vil ikke ind i en polemik, « siger Poul Plougmann.

Den afgåede formand lægger dog ikke skjul på sin synlige utilfredshed med, at der hverken var tilstrækkeligt tempo på direktionens frasalg af Royal Scandinavias selskaber eller genopretningen af den stærkt underskudsgivende koncern.

Til gengæld fremhæver Poul Plougmann sit utroligt gode samarbejde med administrerende direktør for smykkeselskabet Georg Jensen, Hans-Kristian Plauborg Højsgaard, der har siddet i stolen et års tid.

Poul Plougmann røg forleden ligeledes ud som formand for Georg Jensen, en post han har haft siden begyndelsen af 2004. Smykkeselskabet Georg Jensen er det guldæg, som ved et salg om tre til fire år skal redde de investerede penge i kunstindustrikoncernen hjem til ejerne Axcel, Carlsberg og Rausing.

Flemming Lindeløv
I forbindelse med organisatoriske ændringer blev Poul Plougmann i begyndelsen af 2004 valgt som formand til afløsning for Flemming Lindeløv. Plougmann blev dermed sparringspartner for Hans-Kristian Højsgaard. Og da det skete, og Hans-Kristian Højsgaard inden da var kommet ind som topchef i Georg Jensen, blev det af iagttagere set som en degradering og beskæring af Flemming Lindeløvs magt.

Efter en fejlslagen strategi var magten blevet flyttet bort fra holdingselskabet Royal Scandinavia og ud i de selvstændigt opererende datterselskaber. Spørgsmålet er nu, om Flemming Lindeløv med Poul Plougmanns bortgang vil få noget af sin mistede indflydelse tilbage.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen