Berlingske Business
09:44Detroniseret Hummel-boss går ind i smykkekoncern

Fortsatte tab i Rovsing

Teknologivirksomheden Rovsing Dynamics har tabt halvdelen af salget og fik et nyt stort underskud.

Det meste af en kapitalinsprøjtning på 40 mio. kr. i Rovsing Dynamics er allerede ædt op, efter at den forskningstunge virksomhed i 2003/04 fik et nyt underskud. Med årets tab på 26 mio. kr. løber det samlede underskud for de sidste fem år op i næsten 150 mio. kr.

Den vitale kapitalindsprøjtning er på i alt 80 mio. kr., men den sidste halvdel afhænger af, hvordan det kommer til at gå med salget. Hvis Rovsing Dynamics ikke lever op til et bestemt mål, skal ma gå tiggergang hos aktionærerne.

Nedgang i salget
I det forløbne år er det ikke gået særligt godt med salget. I 2003/04 faldt omsætningen således fra 12 mio. kr. til seks mio.

Rovsing Dynamics udvikler og sælger avancerede overvågningssystemer til forskellige maskindele. Men kraftværksindustrien, som Rovsing Dynamics satser på, har ikke være så villige til at købe, som selskabet havde troet.

Revisorerne har da heller ikke villet give regnskabet en blank påtegning. De tager forbehold for selskabets fortsatte drift, fordi frigivelsen af den anden halvdel af kapitaltilførslen er betinget af forhandling.

Opfinderen og Europa-politikeren, den 68-årige Christian Rovsing, måtte i sommer forlade bestyrelsen i selskabet, og i forbindelse med kapitaltilførslen til Rovsing Dynamics blev hans ejerandel udvandet fra 25 pct. til et par pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen