Berlingske Business

Forbundsbank forsvarer euro

Forbundsbank forsvarer euro - 1
Tyskerne har siden indførelsen af den fælleseuropæiske valuta klaget over store generelle prisstigninger. Men forbundsbanken har nu undersøgt sagen og siger, at kun 0,3 procentpoint af forhøjelserne kan henføres til den nye valuta. <br>Foto: AFP

Indførelsen af euroen 2002 har ikke ført til voldsomme prishop i Tyskland på trods af, at forbrugerne tror det, siger forbundsbanken.

BERLIN: Euroens indførelse i januar 2002 har ikke ført til massive forhøjelser af forbrugerpriserne i Tyskland, selv om offentligheden har det indtryk.

Med denne vurdering søger den tyske forbundsbank at tilbagevise kritikken fra forbrugere, som mener, at priserne i detailhandelen er steget, og at euroen i virkeligheden er en teuro - et dyrt bekendtskab.

Forbundsbanken kommer med konstateringen i sin beretning for januar, efter at den allerede for et par år siden prøvede at overbevise tyskerne om, at den nye, europæiske valuta ikke generelt betød, at man måtte betale mere for den samme vare. Ifølge forbundsbanken har kun visse dele af servicesektoren - f.eks. frisører, biografer, renserier og restauranter - skruet priserne i vejret. Disse »prisoverdrivelser« er imidlertid faldet tilbage i et naturligt leje, hedder det.

»I praktisk taget alle euro-lande mente forbrugerne at kunne se en kraftig prisforhøjelse,« noterer forbundsbanken. Ganske vist steg visse priser, men ikke nær så meget som antaget af offentligheden. Og en stor del af forhøjelserne skyldtes andre faktorer, for eksempel en særlig kold vinter og større afgifter på energi, tobak og forsikringer, meddeler forbundsbanken. Den generelle prisstigningen dengang på 2,1 procent kunne kun for 0,3 procentpoints vedkommende føres tilbage på euroen, fortælles det i beretningen.

»I virkeligheden blev de fleste priser i januar 2002 omregnet præcist,« fastslås det. I detailhandelen reklamerede mange ligefrem med en nøjagtig omregning til euro. Men i servicesektoren blev priserne forhøjet, og tildels kraftigt,« skriver banken.

De store syndere - biografejere og restauratører - er også blevet straffet for deres prisforhøjelser. Efter tydelige indtægtstab 2002 gik deres forretninger i det forløbne år endnu dårligere. 2003 gav en tilbagegang på tildels tocifre procenttal.

Endelig påpeger forbundsbanken, at forbrugerne glemmer alle de områder, som ikke er blevet forhøjet, f.eks. husleje. Boligudgifter er en langt større post end frisørbesøg. Der er, klager banken, fortsat en betydelig afstand mellem forbrugerens prisopfattelse og den faktiske inflation. Men »to år efter indførelsen af euroen har borgerne vænnet sig mere til håndteringen af euroen og regner ikke mere så ofte tilbage i D-mark«, skriver forbundsbanken.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen