Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Forbund forudser lukning af godsselskab

07.12.04: I Dansk Jernbaneforbund frygter man, at Railion ikke eksisterer om få år.

På den seneste kongres i Dansk Jernbaneforbund var Railion et af de emner, som blev behandlet af forbundsformand Ulrik Salmonsen.

»Med de vilkår, Railion har i dag, så frygter jeg, at selskabet ikke vil eksistere på vores næste kongres i 2008. Afgifterne for at køre i Danmark og især for at passere Storebælt er meget kraftige. Railion betaler mere end 20 procent af deres omsætning i afgifter, og så er deres produkt jo også momsbelagt. Afgifter er for Railion et meget stort tal set i forhold til selskabets omsætning, også hvis man sammenligner med de vognmænd, det tidligere DSB Gods konkurrerer med,« siger han.

Ingen afgifter i Sverige
Flere politikere har ifølge Ulrik Salmonsen henvendt sig efter kongressen for at få det regnestykke, forbundsformanden præsenterede.

»Jeg har fået henvendelser fra den socialdemokratiske trafikordfører Poul Andersen, jeg har haft møde med SF, og de Radikale har bedt om et møde,« siger Ulrik Salmonsen. »Mens vognmændene får storkunderabat på Storebælt, så erlægger Railion et beløb på 75 millioner kroner på Storebælt. Det skal sammenlignes med, at selskabet betaler 15 millioner kroner på Øresund og 18 millioner kroner i nationale infrastrukturafgifter. Så der er ingen tvivl om, at afgiften for at passere Storebælt for tog er voldsom, og det kan eventuelt. sammenlignes med, at der ikke er infrastrukturafgifter for godstrafik på skinner i Sverige,« siger Ulrik Salmonsen.

Railions afgiftsbetaling for godstransporten bekræftes af selskabets administrerende direktør Christian Thing.

Bliver det nødvendigt at drosle Railions aktiviteter kraftigt ned, så rummer selskabet en større efterregning, som Trafikministeriet i sidste instans er ansvarlig for. Ud af de cirka 500 ansatte er mere end 400 ansat som tjenestemænd, og Trafikministeriet er ansvarlig for, at sikre dem job. Er det ikke muligt, har tjenestemændene ret til tre års rådighedsløn med efterfølgende pension.

Prisen anslås til cirka én million kroner pr. ansat.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen