Berlingske Business

Forbrugerrådet og eksperter skeptiske overfor fusion

Forbrugerrådet er skeptisk overfor fusionen mellem DONG og Elsam, der vil skabe et energimonopol. Professor Frede Hvelplund fra Aalborg Universitet mener, at den danske stat er ved at "fede gåsen op" til salg.

Forbrugerrådet er bekymret på forbrugernes vegne på grund af udsigten til én dansk energimastodont, der sidder på el-produktionen fra start til slut. Den situation vil fjerne incitamentet til at jagte den billigste el-produktion, mener Forbrugerrådets ekspert på el-området, Anders Hjorth Jensen.

- Det er ikke en fusion, der giver anledning til, at forbrugerne skal hæve armene til sejr. Hele produktionsprocessen fra gas til el ligger nu i et selskab, og det er ikke godt for konkurrencen. Elsam er ikke interesseret i at finde billig gas, når de har DONG som egen-leverandør. Og regningen for det, kan de roligt sende videre til forbrugerne, der ikke har noget valg, siger Anders Hjorth Jensen, til Ritzau. Han mener, at der dermed opstår et enormt pres på myndighederne for at sikre, at der ikke sker et monopolmisbrug.

Professor Frede Hvelplund tror heller ikke, at fusionen giver lavere priser til danske el- og varmekunder. Til gengæld gør den det statslige olie- og gasselskab DONG mere attraktivt for udenlandske købere.

- Det, man vil sælge, er et selskab med et vist monopol på det danske el- og varmemarked. Hele det danske elsystem er nu på vej til at blive solgt, fordi Elsam også ejer en stor post i Energi E2. Det er indsigt i hele det danske elsystem, der bliver solgt, siger han.

Dermed mener han også, at argumentet om at fusionere Elsam og DONG og fastholde et stort dansk elselskab klinger hult, siger Hvelplund til Ritzau.

- Målet er netop at sælge DONG, i første omgang op til 49 procent. Alt det med det store danske selskab lyder hult, for selv om staten kun sælger 20 procent af DONG, så får køberen så stor indsigt, at konkurrencen bliver svækket, siger han.



sbh@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen